دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام قاسم خانی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امتیاز ویژه در استفاده‌ از فرصت‌ها، ظلم و خلاف عدالت است، همه‌ فرصت‌ها بایستی بالسّویّه در دسترس مردم قرار داده بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز عید فطر شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) همیشه در نماز عیدین سوره اعلی می‌خواندند و یک مضمون در سوره اعلی و شمس مشترک است و آن مسئله تزکیه و پاکی می‌باشد و یک معنی دیگر "تزکی"، زکات فطره است که امام صادق(ع) می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَة». مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد.

وی افزود: یکی از واجبات مالی که مکمل روزه ماه رمضان می‌باشد، پرداخت زکات فطره است که قبل از نماز باید ادا می‌شد، اگر نشده نهایتا قبل از اذان ظهر باید پرداخت شود و از نظر فقهای عظام خارج کردن زکات فطره از شهر در صورت وجود نیازمند؛ محل اشکال است، در مورد خمس نیز اگر در شهر خودمان پرداخت نمایند به مصلحت شهر است و بخشی از آن طبق اجازه‌ای که مراجع بزرگوار داده‌اند در مصالح دینی شهرمان استفاده می‌شود و قبض مرجع تقلید نیز حتما به دست بزرگواران خواهد رسید.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: اما از مصادیق معنای اول قد افلح من تزکی اصلاح خودمان می‌باشد، پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: مَنْ حَسَّنَ مِنْکمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ، ای مردم! هر کس در این ماه خلقش را نیکو گرداند، مجوّز عبور از صراط در روز قیامت به او داده می‌شود، صراطی که بسیاری در عبور از آن خواهند لغزید!

وی ادامه داد: ما معتقد به وجود «صراط» و «میزان» در قیامت هستیم و صراط همان پلی است که بر روی جهنم کشیده شده و همگان باید از روی آن عبور کنند و عبور از این گذرگاه صعب العبور خطرناک، بستگی به چگونگی اعمال انسانها دارد که در این رابطه امام صادق(ع) فرمودند، مردم در گذشتن از صراط به چند گروه تقسیم می‌شوند عده‌ای مانند برق می‌گذرند، برخی مانند اسب به تاخت می‌روند، بعضی با سینه خیز می‌گذرند و برخی پیاده می‌روند و بعضی هم در حالی می‌گذرند که خود را به آن آویخته‌اند و آتش قسمتی از بدن آنها را گرفته و قسمتی را نگرفته است.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت: اگر بخواهیم عبوری روان از پل صراط داشته باشیم، باید تلاش کنیم گرفتار حق الناس نشویم و به احدی ظلم نکنیم حتی تمایل به ظالمین هم نداشته باشیم و در ظلم احدی شریک نشویم، ظلم تجار به مردم با گرانفروشی است، ظلم صاحبخانه‌ها به مستأجرین با اجاره‌های غیر متعارف و غیر منصفانه است، ظلم مسئول به مردم کم کاری و استفاده نکردن مطلوب از دوره مسئولیت است، ظلم کارمندان به مردم با دیر آمدن و زود رفتن و سمبل کردن کارها و پر استفاده نکردن از وقت موظفی است و ظلم نانواها به مردم هم با عدم پخت کامل سهمیه و فروش خارج از قانون و نوبت است.

وی ادامه داد: ظلم اطباء به مردم با گرفتن زیر میزی و معطل کردن درمان تا دریافت پول است، ظلم معلمین و اساتید به مردم با حق تدریس ادا نکردن و درس نگفتن و حواله به کلاس‌های خصوصی است، ظلم پدر در خانواده نیز بد اخلاقی و عصبانیت بیجا و برخورد فیزیکی با همسر است.

امام جمعه خوی ابراز کرد: اخیرا حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند، امتیاز ویژه در استفاده‌ از فرصت‌ها، ظلم است، خلاف عدالت است، همه‌ فرصت‌ها بایستی بالسّویّه در دسترس مردم قرار گیرد، عدالت یعنی «نفی فاصله‌ طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی» و البته عدالت فقط در مسئله‌ مالی نیست، در مسائل آبرویی، کاری، شغلی، حیثیت‌ها و بقیه چیزها هم باید عدالت رعایت شود.

وی یادآور شد: اگر چنانچه شما راجع به کسی چیزی گفتید، در فضای مجازی هم پخش کردید و او به هر دلیلی فرصت نداشته باشد که به این حرف شما جواب بدهد، این ضد عدالت است، چون از فرصت برابر استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: برای هر کسی و هر قشری ظلمی متصور است که اگر انسان تأمل نماید می‌فهمد که چه ظلمی ممکن است از او سر بزند.

وی تأکید کرد: در خطبه‌ ۲۲۴ نهج البلاغه حضرت امیر(ع) می‌فرماید، اگر از شب تا صبح روی خار من را بکشند و با غل و زنجیر ببندند برای من آسانتر است از اینکه روز قیامت خدا و پیغمبر را ملاقات کنم در حالی که یک ذره به کسی ظلم کرده باشم.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: ابرظالمین روزگار ما نظام سلطه و مستکبرین آمریکا و انگلیس و اسرائیل هستند و اگر کسی بغض اینها را دل نداشته باشد از ایمانش باید نگران باشد.

وی گفت: شاخص حق و باطل، شرافت و رذالت، امروز در دنیا مسئله فلسطین است و کسانی که حتی مسلمان نیستند ولی برای مظلومیت فلسطین در خیابان‌های اروپا و آمریکا، فریاد می‌کشند و شعار آزادی فلسطین سر می‌دهند، در حقیقت انسان باشرفی هستند که مشمول عنایت امام زمان(عج) قرار خواهند گرفت و اما کسانی که علی الظاهر مسلمانند ولی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی ساکت یا همراه‌اند، عذاب جنایتکاران شاملشان خواهد شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha