شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه /حجت الاسلام والمسلمین عرفانی در جلسه شورای پژوهش حوزه علمیه استان گفت: تشکیل گروه‌های علمی یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی امروز در جلسه شورای پژوهش استان قزوین، اظهار داشت: اساتید مدارس علمیه باید طوری برنامه ریزی داشته باشند که طلاب در زمینه مسائل تحقیقی و پژوهشی، به خوبی با هم رقابت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های علمی یک ضرورت است و راه اندازی چنین گروه‌هایی باعث ارتقا فعالیت‌های علمی، رشد علمی اساتید، بروز رسانی و ارتقای معرفتی اساتید و طلاب می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: در گروه‌های علمی فعالیت‌های اساتید و نخبگان علمی با یکدیگر افزایش پیدا کرده و هم موضوعات به صورت تخصصی تری پیش می رود.

وی ادامه داد: امیدواریم با کارشناسی و برنامه‌ریزی هر چه بهتر در آینده بیشتر از خدمات این گروه‌های علمی بهره‌مند شویم.

وی به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: جهش تولید در حوزه علمیه استان قزوین، همان جهش علمی در زمینه‌های پژوهشی بوده که نیاز به همکاری و همراهی همه اساتید و طلاب داشته و لازم است همه در این جهت بیش از پیش فعالیت جدی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره همه علما و فرهیختگان حوزه‌های علمیه در کشور و در استان، بیان کرد: باید در اینجا یاد کنیم از مرحوم آیت الله باریک بین، مرحوم آیت الله موسوی شالی که در احیا و بازسازی بسیاری از مدارس علمیه قزوین نقش تعیین کننده‌ای داشتند و همچنین باید از دیگر علما، مرحوم آیت الله اشکوری در مدرسه صالحیه قزوین و مرحوم آیت اله حسینی که در زمینه محتوا و ترمیم مدارس علمیه قزوین فعالیت‌های جدی داشتند نیز یاد کنیم.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: برنامه پژوهش سرای حوزه علمیه قزوین در چهار محور پی گیری و به دنبال خروجی‌های امید بخش و افتخار آفرین است که برگزاری کرسی‌های أزاد اندیشی، جشنواره سالانه علامه حلی(ره)، مدیریت فعالیت‌های گروه‌های علمی و انتشار آثار علمی در قالب مجله استانی در کنار نشریه‌های مدارس از جمله این برنامه‌هاست.

وی یادآور شد: چنانچه فعالیت‌ها به درجه مطلوب کیفی و کمی برسد، امکان ارتقاء آن به پژوهشکده هم خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی بیان کرد: باید فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف پژوهشی گسترش داده تا بتوانیم در آینده نزدیک این پژوهش سرا را به پژوهش کده که مورد توجه و انتظار مدیر حوزه‌های علمیه کشور آیت الله اعرافی است، برسانیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین به تشریح رسالت‌های مهم پژوهش سرای حوزه علمیه قزوین پرداخت و عنوان کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از فرصت‌های ناب است که در آن آراء و نظرات متنوع بیان می‌شود و به آنها پاسخ‌های مناسب ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف ریاضت علمی و توانمندسازی طلاب و اساتید صورت می‌گیرد و سبب ایجاد شور و شوق در مباحث علمی بین طلاب می‌شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین ابراز کرد: برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی با ایجاد فضای آزاد برای طرح دیدگاه‌ها و نظرات مختلف موجب طرح سؤالات بین طلاب و اساتید و منشا تولید علم می‌شود.

وی اظهار کرد: دومین رسالت پژوهش سرا، انتشار نشریه استانی است که آثار و تولیدات پژوهشی و علمی اساتید و طلاب در آنجا منتشر می‌شود و امیدواریم در دو ماه آینده پس از اخذ مجوز لازم بتوانیم آن را انتشار دهیم و قطعا دستاورد خوبی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: جشنواره علامه حلی این فرصت را به‌طلاب می‌دهد تا با مهارت‌های پژوهشی آشنا شوند، لذا ترغیب طلاب جهت مشارکت بیشتر و فعال‌تر در این جشنواره امری ضروری است که همه مدیران و اساتید مدارس علمیه باید آن را دنبال کنند.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: این جشنواره فرصت مغتنمی برای تقویت پژوهش و تحقیق در میان طلاب جوان و علاقه‌مند حوزوی است و در واقع این جشنواره ظرفیتی ارزشمند در جهت شناسایی استعدادهای پژوهشی در مدارس علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی بیان کرد: تمام آبرو و سبد محصول حوزه علمیه باید در این جشنواره علامه حلی دیده شود و تولید علم، رونق علم و دانش به همین پژوهش سراها است.

در پایان احکام اعضای پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین توسط مدیریت حوزه علمیه استان قزوین اعطا شد.

تشکیل گروه‌های علمی یک ضرورت است

تشکیل گروه‌های علمی یک ضرورت است

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha