جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

هیچ یک از فرق اسلامی در ضرورت وجود مهدی‌ اختلاف ندارند، اما در نسب و شجره ایشان اختلاف است، شیعیان به گواهی بسیاری از روایات اسلامی بر این باورند که «مهدی(عج)» از شجره طیبه آل محمد‌(ص) و نهمین فرزند حسین‌بن‌علی ابن‌ ابیطالب‌(ص) است.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، «امام مهدی‌(عج) موجود موعود» بخشی از سلسله مباحثی است که در هفتاد و یکمین شماره ماهنامه نامه جامعه درج شده است.

در این نوشتار با اشاره به شجره مبارکه مهدوی آمده است: آن وجود شریف مایه فخر و مباهات همه است زیرا آخرین ثمره معصوم از شجره طیبه آل پیامبر‌(ص) است و جد گرامش خاتم انبیا محمد مصطفی‌(ص) به وجود مهدی‌(عج) مباهات می‌کند.

* همت قدما در صیانت از مهدویت

در ادامه این نوشتار با اشاره به نظرات علمای اسلام در این خصوص آمده است: علامه شعرانی در کتاب شریف یواقیت از فتوحات عارف نامدار محیی‌الدین‌ابن‌عربی ذیل عنوان «اشراط الساعة» می‌گوید: عبارت محیی‌الدین در باب 366 از فتوحات چنین است: بدانید که خروج مهدی حتمی است و او از عترت رسول‌الله و از فرزندان فاطمه‌(س) است و جد او حسین بن‌علی و پدر او حسن عسکری‌(ع) فرزند امام علی‌النقی(ع)(با نون) فرزند محمد‌تقی‌(ع)( با تاء) فرزندامام علی‌الرضا‌(ع) ... می‌باشد.

این گونه ضبط دقیق اسمای اهل‌بیت‌(ع) و تقی را با قید تاء از نقی با جدا ساختن، نشان اهمیت موضوع و همت بزرگان دانشمندان علوم الهی در صیانت از افکار جامعه اسلامی است.

* نیمه شعبان شب قدر است

در بخش دیگری از این نوشتار با عنوان «نیمه شعبان لیلة‌القدر اهل‌بیت‌(ع)» آمده است: کلام نورانی امام صادق‌(ع) نشان می‌دهد که نیمه شعبان در حد  خویش شب قدر و واجد یکی از درجات تقدیر امور است، ایشان در برابر این سنت با لیالی مبارکه قدر فرمود:«انها لیلة التی جَعَلهَا اللهُ لَنا اهلَ البیتِ بِاِزاء ما جَعَل لیلة‌القدرِ لِنَبیِنا» همان طور که خداوند به پیامبر شب قدر مرحمت فرمود: به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد.

در ادامه با اشاره به راز همتایی لیله میلاد امام زمان‌(عج) با شب قدر آمده است: از آنجا که حضرت خاتم‌الاوصیاء حجة‌ابن‌الحسن المهدی‌(عج) عصاره فضایل اهل‌بیت‌(ع) وحی بلکه تمام انسان‌های کامل است ظرف زمانی تجلی او  از مخزن غیب الهی در نقشه ملک در میان سایر ایام مبارک و موالید حجج‌الهی‌(ع) برجستگی خاص و ویژه‌ای یافته است که در پرتو آن هم طراز لیالی قدر بلکه شبی از شب‌های محتمل قدر به شمار می‌آید.

* راه معرفت

در بخش پایانی این مقوله به راه معرفت امام زمان‌(عج) اشاره شده و با استناد به متون دینی آمده است: برای شناخت مقام والای امامت و شخصیت منحصر به فرد امام عصر‌(عج) راه‌های فراوانی وجود دارد، بررسی دعا‌ها و زیارت‌هایی که از خود امام عصر رسیده و یا فرموده امامان دیگر درباره آن حضرت است از بهترین این راه‌هاست.

 * دیگر عناوین نامه جامعه

جهاد با نفس، بررسی تفصیلی عرفان‌های نوظهور در ایران، منشور سعادت، گام‌های زندگی مشترک، سیره مردان آسمانی، تبلیغ نوشتاری، جرعه جرعه معرفت، فقه و زندگی و یک قدم تا میقات از عناوین دیگر شمار اخیر ماهنامه فرهنگی- اجتماعی نامه جامعه است.

نامه جامعه به صاحب امتیازی جامعةالزهرا و مدیر مسئولی خانم معینی منتشر می‌شود.

علاقمندان جهت تماس می‌توانند با شماره 2112236-0251 تماس و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه به نشانی www.jz.ac.ir   مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha