شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، نسبت به رواج برداشت های مختلف از مباحث فقهی به شدت هشدار داد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، ایشان در دهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در تمام شئون کشور رخ داد، گفتند: رعایت زمان و مکان در اجتهاد امری مسلم است اما متاسفانه به خوبی تبیین نشده است.
آیت‌الله جوادی آملی افزودند: خدا امام را باانبیاء محشور کند که فرمود « رعایت زمان و مکان در اجتهاد دخیل است » منظور امام این بود که بدانیم در فضای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به سر می بریم، نه عصر شیخ طوسی.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه اگر کسی قائل به ولایت فقیه باشد دیگر نباید نماز جمعه را چهار رکعتی بخواند، اظهار داشت: درست است که برخی کارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولی فقیه هم در بسیاری موارد جانشین او است و می تواند احکام را به نیابت از او اجرا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر امتی در عصر امام صادق(ع) هزاران کشته بدهد و بگوید که اسلام را می خواهد، آیا باز هم می‌توان گفت که برخی احکام مربوط به زمان غیبت است؟ عصر نائب امام و و لی فقیه هم همینگونه است و نمی توان چنین حرفی دراین مورد گفت.
مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: اکنون دیگر نمی توان گفت، حدود در زمان غیبت اجرا نمی شود، اگر در عصر جمهوری اسلامی هستیم باید در بهره برداری از فقه به زمان و مکان توجه کنیم.
ایشان یاد آور شدند: اگر یک ملت باجهاد و ایثار بخواهد اسلام را اجرا کند، آیا می توان گفت برخی احکام مربوط به عصر غیبت است و برخی را فقط در زمان امام معصوم می‌توان اجرا کرد؟ خیر اینگونه نیست، درست است که برخی مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسیاری از مسائل هم در زمان جانشین او قابل اجرا است.
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کردند: اینکه امام گفتند زمان و مکان در اجتهاد دخیل است یعنی اینگونه نباشیم که در زمان حال فکر کنیم و  بر اساس گذشته عمل نمائیم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه در دو دهه اخیر برداشت های شخصی و غیر اصولی از فقه زیاد شده است، تاکید کردند: باید با روش علمی جلوی اختلافات فتوا را گرفت و به جز این راه دیگری نداریم.
ایشان از اختلاف فتوا به عنوان خطر برای حوزه یاد کرده و گفتند: در زمان شیخ طوسی اختلاف میان فتاوای علمای شیعه از مذاهب مالکی، شافعی و حنفی بیشتر بود و اکنون نیز اگر نهادی برای ساماندهی این مسائل نداشته باشیم به سر نوشت عصر شیخ طوسی گرفتار می شویم.
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بایسته هاو ظرفیتهای تحول در حوزه اشاره کرده و یادآور شدند: تحول دو بخش دارد یکی محتوا، دیگری روش که حوزه باید در هر دو بخش از نظر علمی شکوفا شود.
ایشان با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان کردند: حوزه باید به تمام معارف اسلامی بصورت یکسان توجه داشته باشد:.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید آیه محکمه یعنی عقاید و سنت عادله ،یعنی اخلاق و فریضه قائمه، یعنی فقه، بصورت مساوی ترویج شود، اگر فقه و اصول جای همه اینها را بگیرد نتیجه اش همان می‌شود که امروز دچار آن شده ایم.
امام جمعه قم افزودند: اگر حوزه آیه محکه را به فقه و اصول تاویل کند، دیگر نخواهد توانست علامه طباطبایی و علامه امینی تربیت نماید
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه همه برای فراگیری فقه و اصول خلق نشده اند اظهار داشت: باید با شناسایی استعداد های طلاب، مسیر مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شکوفا شود و رسالت شورای عالی نیز همین است.
ایشان در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره کردند و گفتند باید در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشیم، زیرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نیز کیفیت ساماندهی اصول را مشخص می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید در بخش های اصلی اصول که مربوط به حجت است فرهیختگان فاضل داشته باشیم
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری سخنان خود به تبیین ادله اربعه پرداختند و گفتند: در حقیقت ادله شرعیه شیعه کتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشی از سنت است و نباید در برابر سنت قرار گیرد، حتی اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعایی بکنند نمی توان آنرا حجت دانست .
ایشان به جایگاه اصول در کاهش اختلافات فتوایی اشاره کردند و گفتند: حوزه اکنون نیازمند یک اصول قوی است تا جلوی برداشت های مختلف گرفته شود و اگر این کار را نکنیم به مشکلات عصر شیخ طوسی دچار خواهیم شد.
 
 
 
 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha