شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی، پیش از ظهر امروز نشست بررسی سیاست خارجی ایران با موضوع فلسطین را برگزار نمود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست، به تحولات سیاسی و امنیتی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: تحولات سیاسی و امنیتی خاورمیانه را می‌توان یکی از ناسازه‌های تعادل در سیاست بین‌الملل دانست.

دکتر ابراهیم متقی افزود: رفتار سیاست خارجی در چنین شرایطی کار دشوار و مخاطره‌آمیزی است و مولفه‌های مختلفی می‌تواند نقش تاثیرپذیری در معادله رفتار سیاسی خاورمیانه داشته باشد.

وی یادآور شد: سیاست خارجی ایران نسبت به فلسطین، چهار دوران را سپری کرده و در هر مرحله شکل خاصی از تعامل بین بازیگران وجود داشته است.

این استاد دانشگاه،  سیاست خارجی ایران با رویکرد ژئوپلتیکی را اولین رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین بیان کرد و گفت: این الگو طی سال‌های 79-1970 تداوم داشت و در این شرایط کشورهای ایران، ترکیه و اسرائیل به عنوان حوزه پیرامونی خاورمیانه در صدد ایجاد توازن منطقه‌ای و کنترل کشورهای حوزه مرکزی برآمدند که هدف از آن ایجاد موازنه منطقه‌ای است.

وی رویکرد انقلابی را دومین الگوی سیاست خارجی ایران در قبال فلسطین بیان کرد و افزود: این روند در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب ایران شکل گرفت و هدف از آن حمایت از گروه‌های انقلابی در محیط امنیتی خاورمیانه بود.

دکتر ابراهیم متقی یادآور شد: سیاست خارجی ایران با رویکرد پراگماتیستی از دیگر الگوهای رفتاری ایران در قبال فلسطین بود که این سیاست طی سال‌های 92-1988 با نشانه‌های عمل‌گرایانه، همراه گردید و در این دوران، حمایت از جنبش فلسطینی در چارچوب اهداف استراتژیک گروه‌های فلسطینی انجام گرفت  و موضوع فلسطین را بر اساس تعادل منطقه‌ای مورد پذیرش قرار داد.

وی، سیاست خارجی ایران با رویکرد هویتی در قبال فلسطین را از دیگر الگوهای ایران بیان کرد و گفت: جنبش انتفاضه را می‌توان نمادی از هویت‌گرایی فلسطینی دانست که از سال 1992 به بعد گرایش گروه‌های فلسطینی در راستای بازیابی «هویت سیاسی، هویت سرزمینی و حقانیت استراتژیک» شکل گرفت و در این دوران جهت‌گیری سیاست خارجی ایران در مسئله فلسطین، ماهیت هویتی داشت و بر بازیابی تمامی حقوق تاریخی تاکید نموده است.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha