شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

ائمه جماعات شهر مقدس قم، همزمان با میلاد کریم اهل بیت،‌ امام حسن مجتبی (ع) در مسجد آبشار گردهم آمدند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی خراسانی، شامگاه سه‌شنبه در این گردهمایی،‌ طی سخنانی با اشاره به مناسبت‌های مربوط به میلاد و یا شهادت ائمه اطهار (ع) اظهار داشت: این مناسبت‌ها فرصت خوبی است تا در باب مسئله امامت و هر یک از ائمه (ع) مطالبی برای شیعیان بیان شود.

وی با بیان این که از نظر مکتب اهل بیت (ع)، امامت دارای سه بعد است، افزود:‌ اولین بعد امامت، بعد حکومت ظاهری است که در آن امام زمام امور مردم را در دست گرفته و همان کار رهبران جامعه را انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر امامت به همین بعد منحصر بود، عده ای می‌گفتند تاریخ مصرف امامت گذشته و ناقص است،‌ اما حقیقت امامت به مراتب بالاتر از این سخنان است.

این استاد حوزه مباحث تکوینی و تشریعی را ابعاد دیگر امامت ذکر کرده و گفت: در بعد تکوینی اگر امام را از عالم هستی جدا کنیم، نظام هستی دوام نداشته و استمرار نخواهد یافت و به طور کلی می توان گفت: بقای دنیا مدیون وجود امامت است

وی امام را واسطه فیض الهی دانسته و تأکید کرد: همه فضائل دنیا از طریق امام به موجودات عالم می‌رسد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین خراسانی با اشاره به بعد تشریعی، افزود: از این بعد می‌توان گفت امام نه تنها رهبر و زمامدار جامعه است، بلکه از نظر دینی نیز مرجع مردم می‌باشد.

وی با توجه به اهمیت جایگاه امامت، خاطرنشان ساخت: امام باید در جامعه باشد تا دین دچار تحریف نشود؛ زیرا امام احکام را از پیامبر (ص) گرفته و به مردم منتقل می‌کند و از این طریق باعث جلوگیری از تحریف دین می‌شود.

این استاد حوزه با بیان این که اهل سنت خود را از این نعمت (امامت) محروم کرده‌اند، تصریح کرد: عده‌ای با گفتن حسبنا کتاب الله، ‌امام را کنار زدند و خواستند با ظن و گمان و اجتهاد به رأی امور خود را پیش ببرند و لذا به جایگاه دین و امام پی نبرده و گمراه شدند و در این زمینه تمام اشتباه خود را با اجتهاد به رأی توجیه کرده و می‌کنند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha