پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که روز عرفه، بهترین موسم مناجات با خالق بی همتاست، گفت: بکوشیم در این روز بزرگ، رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که روز عرفه در کلام ائمه اطهار(ع) یک روز بزرگ و استثنایی به شمار می رود، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در همین باره می فرمایند: " هیچ روزی نیست که خداوند متعال، در آن بیش از روز عرفه، بندگانش را از آتش جهنم نجات دهد".

وی افزود: در شب عرفه، هر دعای خیری در آن مستجاب است و هر کس در آن به عبادت خدا بپردازد، پاداش 170 سال عمل برایش مقدر می کنند که همین مساله را مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، در کتاب "المراقبات" نقل می کنند.

 

* از تضرع و مناجات غفلت نکنیم

استاد حوزه علمیه قم همچنین شب و روز عرفه را بهترین موسم عبادت و مناجات و توبه و دعا عنوان کرد و گفت: دعاهای بسیاری در این باره وارد شده که در کتب ادعیه مذکور است و به ویژه طلاب و دانش پژوهان علوم دینی بسیار لازم است که در این شب و روز مقدس،  از تضرع و مناجات غفلت نکرده و رابطه خویش را با خالق یکتای خویش بهبود کنند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در روز عرفه، اگر کسی توفیق حضور در صحرای عرفات یا کربلای معلی را نداشته باشد، در هر جایی می تواند زمینه و بستر مناجات و تضرع را برای خود فراهم کند و به توبه و استغاثه بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی با اشاره به لزوم پیروی از سیره و مشی اهل بیت (ع) در زمینه دعا و مناجات، گفت: اهمیت توجه به دعا و مناجات در روز عرفه به حدی است که حتی گفته اند اگر روزه گرفتن در آن، انسان را از حالت نشاط در هنگام خواندن دعا بازمی دارد، خوب است که روزه نگیرد و متوجه دعا و عبادت شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در برخی روایات آمده، روزه روز عرفه، کفاره 90 سال عمر انسان است، اما با این حال، به جهت اهمیت بالای دعای عرفه، این استثنا را در این خصوص قائل شده اند.

 

* تاکید بر دعا برای حل مشکلات و ریشه کنی ظالمان

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که انشاءالله با قبولی دعای عرفه، عید قربان واقعی خواهیم داشت، ابراز داشت: حقیقتا جا دارد از لحظه لحظه روز عرفه و فرازهای دعای این روز بزرگ که از لسان مبارک سیدالشهدا(ع) برای ما صادر شده، بهترین بهره را ببریم و به ویژه در این روز مقدس، برای همه مسلمانان و شیعیان و به طور کلی همه مستضعفان عالم دعا کرده و حل مشکلات و ریشه کنی ظالمان و مستکبران را از حق تعالی بخواهیم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی در پایان  خاطرنشان کرد: بی شک این ادعیه نورانی، فضایل و انوار بسیاری در دل های جویندگان طریق حقیقت ایجاد می کند و زمینه گشوده شدن درب رحمت واسعه الهی و مغفرت گناهان بندگان را فراهم می آورد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha