سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

پیش از این رسانه ها از اظهارات زیباری مبنی بر تقاضای او برای حمایت و پشتیبانی آمریکا از عراق برای مقابله با تروریست خبر داده بودند که با واکنش منفی جریانهای دینی و سیاسی عراق مواجه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق که به تازگی از سفر عراق بازگشته است، در مصاحبه با خبرنگاران بیان داشت: برخلاف آنچه برخی رسانه ها اعلام کردند، در این سفر از آمریکایی ها تقاضای پشتیبانی نظامی برای مقابله با تروریست نداشتم و تنها بر اساس پیمان استراتژیکی که بین آمریکا و عراق منعقد شده است، دریافت سلاح و تجهیزات نظامی را پیگیری کردم.

خاطر نشان می شود پیش از این رسانه ها از اظهارات زیباری مبنی بر تقاضای او برای حمایت و پشتیبانی آمریکا از عراق برای مقابله با تروریست خبر داده بودند که با واکنش منفی جریانهای دینی و سیاسی عراق مواجه شد.

بعد از انتشار خبر مزبور، مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست حجت الاسلام سیدعمار حکیم نسبت ازسرگیری فعالیت اطلاعاتی آمریکایی در عراق هشدار داد و ابراز داشت: امکان همکاری امنیتی فقط از طریق پیمان امنیتی میان بغداد و آمریکا وجود دارد.  مجلس اعلا تصریح کرد: از سرگیری اقدامات امنیتی آمریکا در عراق با وجود تثبیت حاکمیت ملی در این کشور خطرناک است و هرگونه همکاری که موجب نقض حاکمیت ملی عراق باشد محکوم است.

همچنین گروه الاحرار وابسته به جریان صدر نیز به اظهارات زیباری واکنش نشان داد و ابراز داشت: این درخواست شما موجب می‌شود آمریکایی که از در بیرون رفته از پنجره بازگردد.

حال چه آقای زیباری اظهارات فوق را گفته یا نگفته باشد، اظهارات جدیدش نشان دهنده این مساله مهم است که جریان های عراقی، دخالت آمریکا در مسائل داخلی شان را نمی پذیرند و آنقدر این خواسته، فراگیر و دارای پشتوانه است که وزیر امور خارجه این کشور را مجبور به تکذیبیه کند.

آمریکایی ها که با خیال تسلط بر خاور میانه به عراق، سفر کردند، شرایط کنونی در عراق را برای خود سخت و بغرنج می بینند به طوری که قاطبه عراقی ها با حضور آمریکایی ها در این کشور مخالفند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha