پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت‌الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:رسالت مهم فعالان حقوق بشر اسلامی این است که با همفکری و مشاوره با بزرگان و صاحب‌نظران مباحث معارف اسلامی و حقوق اسلامی، نسبت به تدوین منشور حقوق بشر اسلامی اقدام کنند که از مهمترین کارهای این عصر است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه،  این مرجع تقلید صبح امروز در دیدار با دکتر شجره، مدیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفتند: اسلام دارای کامل‌ترین نگاه به مسئله صلح و حقوق بشر است و فعالان فرهنگی و دینی باید سعی کنند ارزش‌های متعالی اسلام را برای جهانیان به بهترین شکل ممکن شرح دهند.

غربی ها نمی توانند برای ما تکلیف  تعیین کنند

ایشان افزودند: غربی‌های نمی‌توانند برای ما قیمت و هویت در محیط‌های بین‌المللی تعیین کنند؛ زیرا ارزشمان را خودمان تعیین می‌کنیم و ما پاسدار ارزش‌های دینی و اسلامی خود هستیم و روی آن اصول نیز پایبند خواهیم بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام، تکفیری‌گری و افراط است، افراط در هیچ حوزه‌ای کار پسندیده‌ای نیست؛ چه شیعه باشد چه سنی ، همه باید از افراط و افراطی‌گری پرهیز کنند.

ایشان ادامه دادند: برخی از گروه‌های شیعی،  با مسایلی مثل قمه‌زنی موجب ایجاد نگاه منفی به  شیعیان شده‌اند که باید رفتارشان را اصلاح کنند؛ متاسفانه به آثار منفی این کار توجه ندارند، آنها حتی با این کار بین شیعیان نیز تفرقه ایجاد می‌کنند.

کامل ترین حقوق بشر در اسلام  

معظم له عنوان کردند: دین مبین اسلام در مسئله حقوق انسان‌ها بهترین و کامل‌ترین نگاه و چارچوب‌ها را ارائه کرده است که در آن حقوق همه انسان‌ها و موجودات لحاظ شده است.

آزادی در غرب دروغ است

ایشان با اشاره به دوگانگی‌های رفتاری و نقلی از سوی غربی‌ها در موضوع حقوق بشر گفتند: آنها از آزادی بیان سخن می‌گویند ولی متاسفانه کسی در غرب اجازه ندارد در رابطه به بسیاری از موضوعات که به نفع آنها نیست، مثل هولوکاست صحبت کند، آزادی از نظر آنها یعنی،  آن چیزی که به نفع آنها باشد و اگر به ضرر آنها بود آزادی نیست.

ایشان عنوان کردند:  غربی‌ها،  بر موضوعاتی که به نفع آنهاست سریعا می‌گویند که اجماع جهانی بر این است که فلان تصمیم گرفته شود یا فلان کشور تحریم شود؛  ولی از نظر آنها اجماع جهان همان چند نفر محدودی است که به همراه آنها پشت میز می‌نشینند و برای دیگران تصمیم می‌گیرند.

مواضع دوگانه غرب در برابر عفاف و حجاب

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی به تضادهای برخورد غربی‌ها در موضوع آزادی و حجاب اشاره کردند و افزودند: غربی‌های در موضوع حجاب، مواضع گنگی دارند از طرفی بر آزادی انسان‌ها تاکید می‌کنند و از طرفی مانع از حضور افراد با حجاب در مدارس و مراکز می‌شوند.

این مرجع تقلید عنوان کردند: فعالان حقوق بشر اسلامی که با شناخت از فرهنگ غرب و احاطه کامل به معارف اسلامی در این زمینه فعالیت می‌کنند یک رسالت مهم به عهده دارند و آن هم تدوین منشور حقوق بشر اسلامی است، تا هم غربی‌ها با این مفاد آشنا شوند و هم خود مسلمانان و فعالان حقوق بشر اسلامی با هدفی از پیش تعیین شده و تدوین شده به فعالیت در این عرصه ادامه دهند.

ایشان ادامه دادند:درست است که این کار، کار بسیار عظیمی است، ولی این مراکز باید با هم‌فکری و مشاوره با بزرگان و صاحب‌نظران مباحث معارف اسلامی و حقوق اسلامی نسبت به تدوین این منشور اقدام کنند که از مهمترین کارهای این عصر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha