شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سلیمانی - شوشتر

حوزه/ حوزه باید سند حقوق بشر اسلامی را تدوین و در فضای بین الملل ارائه دهد، چرا که اکنون کسانی مدعی حقوق بشر و دموکراسی در دنیا هستند، که بی اعتناترین حکومت‌ها نسبت به حقوق بشر بوده و بیش از همه نقض کننده آن هستند.

حجت‌الاسلام شکرالله سلیمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به "‌روز حقوق بشر و کرامت انسانی"، به مسأله حقوق بشر از دیدگاه اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در دین مبین اسلام، چندین حق همچون حقوق «انسان به خداوند»، «خداوند به انسان»، «انسان بر انسان» و «انسان بر حیوانات» ذکر شده، اما در بین این حقوق، حق «انسان بر انسان»، مهمترین و وسیع‌ترین مسئله ای است که اسلام به آن توجه ویژه دارد.

وی با بیان این که هدف از بعثت انبیاء، تکریم کرامت انسانی بوده است، افزود: با توجه به دیدگاهی که اسلام برای انسان قائل است و کرامتی که در تعالیم دینی به طور اعم در ادیان گذشته و به طور خاص در اسلام مطرح شده، مسئله کرامت انسانی است و به همین دلیل نیز خداوند متعال انبیاء خود را برای آشنایی انسان با همین کرامت مبعوث فرمود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شوشتر، با اشاره به حدیث نبوی «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، گفت: بحث مکارم به عواملی که می‌تواند انسان را به کرامت برساند، بر می گردد و قطعاً در مسیر رسیدن به کرامت، یکی از مهمترین مباحث، همین مسائل حقوقی است که اگر انسان بتواند آنها را در مرحله اول شناخته و سپس رعایتشان کند، قطعاً در رسیدن به این هدف بزرگ موفق خواهد بود.

حجت‌الاسلام سلیمانی، با اشاره به جایگاه حقوق بشر در غرب و نظام‌های لیبرالی، اظهار داشت: متأسفانه امروزه شاهدیم که نظام‌های غربی از واژه بسیار مقدس و با ارزش «حقوق بشر» سوء استفاده کرده و آن را برای مصارف شوم و پلیدی همچون سلطه بر کشورهای ضعیف به کار می‌گیرند.

امام جمعه شوشتر ادامه داد: اکنون کسانی مدعی حقوق بشر و دموکراسی در دنیا هستند، که خودشان بی اعتناترین حکومت‌ها نسبت به حقوق بشر بوده و بیش از همه نقض کننده آن هستند.

این استاد حوزه، به وظیفه علمای اسلام و حوزه های علمیه در خصوص ارائه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: جهان اسلام، اندیشمندان و علمای اسلام باید بتوانند مسئله حقوق بشر از دیدگاه اسلام در این زمانی که غرب مرتکب خیانت و جنایت های هولناکی شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت، معرفی کرده و مردم را از خواب غفلت و فراموشی که نتیجه‌ای جز خسران ابدی را به همراه ندارد، بیدار کنند.

وی در پایان گفت: دشمن، امروز به واژه مقدس «حقوق بشر» خیانت‌ها کرده و از خیانت‌های خود به‌عنوان خدمت یاد می کند و زیر پا گذاشتن حقوق بشر را به نام حقوق بشر معرفی می‌کند؛ به همین دلیل لازم است با اقدامات گسترده روشنگرانه، صاحبان بصیرت و افرادی که دارای وجدان بیدار هستند را با اسلام رحمانی و اسلام داعیه‌دار حفظ منافع بشری آشنا کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha