جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به تاکید قرآن کریم بر مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم، گفت: نخستین ظلمی که رژیم غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین و جوامع اسلامی روا داشت، تصرف قبله اول مسلمانان یعنی بیت المقدس است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع ظلم و ظالم در قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم بر روی آن تکیه و بر اجتناب و پرهیز از آن سفارش شده است، ظلم و ستم می باشد.

وی با اشاره به تعاریفی که از ظلم شده است، گفت: یکی از تعاریف ظلم، قرار دادن چیزی در غیر جایگاه اختصاصی خود است که کم، زیاد، تغییر زمان و مکان از مصادیق آن می باشد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: تجاوز از حق، از معانی دیگر آن بوده و در مجموع ظلم را می توان به سه دسته ظلم انسان به خدا، ظلم میان انسان و مردم و ظلم انسان به خود تقسیم کرد.

*پیامدهای وقوع ظلم در جامعه

این کارشناس قرآنی با اشاره به پیامدهای وقوع ظلم در جامعه، ابراز داشت: اختلاف در میان جامعه بشری یکی از پیامدهای وقوع ظلم بوده و خود به خود ستم را در جامعه احیا می کند که می توان برای درک بهتر این موضوع به آیات 213 سوره بقره، 19 آل عمران و 28 و 37 سوره مریم رجوع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، حق ناپذیری را از دیگر پیامدهای وقوع ظلم در جامعه بیان کرد و ادامه داد: هنگامی که حاکم، ستمگری کند، حق ناپذیری در جامعه رواج پیدا کرده و مردم هم به تبع ستمگران به حق ناپذیری رجوع می کنند که آیات مربوط به این پیامد در سوره بقره آیه 258، سوره اسراء آیه 81 و 82 و سوره انبیاء آیه 97 آمده است.

این محقق و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: زوال نعمت های خداوند، گمراهی مردم، قتل غارت در جوامع از دیگر پیامدهای وقوع ظلم در جامعه می باشد.

*تأکید قرآن بر پرهیز از ظلم

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این که قرآن کریم به پرهیز از ظلم تأکید می کند، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در آیه 81 سوره انعام می فرماید: "وَ کَیْفَ أَخافُ ما أَشْرَکْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّکُمْ أَشْرَکْتُمْ بِاللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً فَأَیُّ الْفَریقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ/ چگونه من از بتهاى شما بترسم؟! در حالى که شما از این نمى‏ترسید که براى خدا، همتایى قرار داده‏اید که هیچ گونه دلیلى درباره آن، بر شما نازل نکرده است! (راست بگویید) کدام یک از این دو دسته (بت‏پرستان و خداپرستان)، شایسته‏تر به ایمنى (از مجازات) هستند اگر مى‏دانید؟!".

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم حوزه یادآور شد: اگر شخصی ظلمی انجام داد و درهریک از قلمروهای آن حاضر شد، باید سریعا به استغفار پرداخته و خود را نجات دهد

*نگاه قرآن در برخورد با ظالمان و ستمگران

وی در ادامه با اشاره به نگاه قرآن در برخورد با ظالمان و ستمگران، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 37 سوره فاطر و 44 و 45 سوره ابراهیم فرموده است "باید در برخورد با ظالم اتمام حجت کرد و نگذاشت که ظلم آنان در جامعه توسعه پیدا کند".

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: عدم اعتماد به ستمگران و ظالمان نوع دیگر برخورد قرآن کریم با این دسته از مردم است و خداوند متعال آن را در آیات 112 و 113 سوره هود یادآور شده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به آیه 124 سوره بقره، گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ/ و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید، [ خدا به او ] فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم.» [ ابراهیم ] پرسید: «از دودمانم [ چطور ] ؟» فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمی رسد.)؛ پس رهبری و امامت جامعه را نباید به ستمگران واگذار کرد که این موضوع نوع دیگر برخورد با ظالمان است.

*نگاهی به برخی از ظلم های صهیونیست ها

این استاد حوزه به بخشی از ظلم های صهیونیست ها بر فلسطینیان و مسلمانان اشاره و تصریح کرد: نخستین ظلمی که این رژیم غاصب بر مردم مظلوم فلسطین روا داشت، تصرف قبله اول مسلمانان یعنی بیت المقدس است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ادامه داد: اختلاف افکنی در میان مسلمانان از دیگر ظلم های آشکار اسرائیل غاصب است که امروزه در قالب اسلام خواهی به نحو افراطی به وسیله جریان خائن و خونخواری مانند داعش پدید آورده اند و با روش های ددمنشانه مسلمانان را از بین می برند.

*باید به حال دولت های عربی تأسف خورد

وی، کشتار مردم مظلوم فلسطین و غزه را ظلم آشکار دیگر این رژیم دانست و گفت: باید به حال دولت های عربی تأسف خورد که به جای مقابله با ظالم، در کنار صهیونیست ها ایستاده اند و به شیوه های گوناگون از آنها حمایت می کنند که در واقع مایه تأسف است که به چنین حاکمانی در این کشورها اعتماد شده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی(ره) به "روز جهانی قدس"، اظهار داشت: امام(ره) نکته ای اساسی از اتفاقات فلسطین دریافت کرده بودند و به همین دلیل این روز را به نام روز قدس نامگذاری کردند تا تمرکز همه در این روز بر روی این رژیم غاصب باشد و مشکلات جهان اسلام حل شود.

* راهبرد استراتژیک امام راحل

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم تأکید کرد: حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس، کمک به راهبرد استراتژیک امام راحل(ره) مبنی بر نابودی رژیم صهیونیستی است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در پایان با بیان این که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مسیر و راه را به جهانیان نشان دادند؛ ابراز داشت: همه باید راه امام(ره) را ادامه داده و در عمل به ندای رهبر معظم انقلاب که سبب نجات امت اسلامی از چنگال دشمنان است، لبیک گوییم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلامحسین گلچین IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 1
    با سلام و عرض خسته نباشید مطالب قرآنی شما بسیار متقن و زیباست ، اجر و پاداشتان با صاحب قرآن کریم -- از فارس شهرستان شهید پرور فسا