چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
89

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز پیش از این از میشل عون برای دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری حمایت کرده بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حزب الله در جدیدترین موضعگیری رسمی خود، بار دیگر بر حق میشل عون برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد.

حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبکه المنار با اشاره به تاخیر افتادن انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان، بدون آنکه نامی از میشل عون ببرد گفت که نامزد حزب الله برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری مشخص است و جریان مقابل باید با او با تفاهم برسد.

اگرچه شیخ نعیم قاسم در این مصاحبه نامی از میشل عون به میان نیاورد اما همه می دانند که نامزد "مشخص" نزد حزب الله لبنان همان رهبر جریان مسیحی آزاد ملی لبنان است چه آنکه حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز پیش از این  از میشل عون برای دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری حمایت کرده بود.

میشل عون در 18 فوریه 1935 [29 بهمن 1313] در منطقه الشیاح به دنیا آمد و در منطقه حارة حریک در ضاحیه جنوبی بیروت رشد کرد و به به ارتش پیوست.

میشل عون در سال 1984 فرمانده ارتش شد و مسئولیت وی تا 1988 ادامه داشت.

در سال 88میلادی و بعد از اختلافات داخلی لبنان، میشل عون به عنوان فرمانده ارتش مسئول تشکیل دولت نظامی در این کشور شد، این دولت به تقابل با دولت سلیم الحص پرداخت و عملا لبنان گرفتار دو دولت شد. یک سال بعد هنگامی که در توافق طائف زمینه‌های پایان جنگ داخلی در لبنان پایه‌ریزی شد، بعد از درگیری‌های سخت، عون از جریان لبنانی-سوری که به کاخ ریاست جمهوری حمله کرده بود، شکست خورد و به سفارت فرانسه در لبنان پناهنده شد، او مدتی را در سفارت باقی ماند تا اینکه به فرانسه تبعید شد.

عون بعد از گذشت 15 سال در می سال 2005 بعد از نوعی استحاله سیاسی به لبنان بازگشت، استقبال عمومی مردم از وی در فرودگاه نقطه عطفی در آغاز دور جدید فعالیت‌های سیاسی وی بود،

عون در چرخش از مواضع قبلی خود ضمن ائتلاف با حزب‌الله و ورود در جریان هشت مارس رویکرد جدیدی برای خود در پیش گرفت.

فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به وی در پارلمان لبنان در حال حاضر از بزرگترین فراکسیون‌هاست و در انتخابات سال 2009توانست 27 کرسی از مجلس 128 نفری لبنان را به خود اختصاص دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha