دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رحیمی صادق فارس

مدیر حوزه علمیه استان فارس با اشاره به تمایز نگاه اسلام و غرب به انسان و نیز ضرورت توجه به بعد معنوی برای تربیت صحیح، گفت: توجه به فرهنگ باید اولویت کاری دولت در عصر کنونی است.

حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادقی، در گفتگو با خبرنگار حوزه در شیراز با اشاره به شاخصه‌های دولت اسلامی، اظهار داشت: آنچه می‌تواند، شاخصه‌های نظام و دولت اسلامی باشد و انقلاب ما نیز به دنبال آن بوده است را می‌توان در آیات، روایات، سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) مشاهده کرد.

*عدالت شاخصه مهم دولت علوی

وی با بیان اینکه عدالت از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: تلاش دولت باید در جهت تحقق عدالت ااجتماعی واقعی در جامعه باشد، به این معنا که همه افراد حتی کسانی که زمینه دستیابی به قدرت را ندارند به همان اندازه امکانات داشته باشند که دیگران دارند و حتی توجه بیشتری به این دسته از افراد مستضعف بشود، همان گونه که امام خمینی (ره) در فرمایشاتشان کوخ نشینان را به کاخ نشینان برتری می‌دادند.

*نگاه غرب به انسان حیوانی است

حجت‌الاسلام رحیمی صادق، با معرفی معنویت و فرهنگ به عنوان دومین شاخصه مهم در دولت اسلامی، تصریح کرد: از نگاه اسلام، انسان تنها جسم نیست بلکه از بعد دوم، یعنی معنویت نیز برخوردار و به‌دنبال ساختن انسان است، اما آنچه در غرب اتفاق افتاده مطلوب اسلام نیست.

وی با بیان اینکه تکنولوژی غرب در خدمت جسم انسان قرار گرفته و به معنویت بی‌توجه بوده است، افزود: تکنولوژی غرب انسان را تبدیل به حیوان اتوکشیده کرده و بخش مهمی از معضلات غرب نیز ناشی از توجه یک جانبه به انسان و پرداختن انحصاری به نیازهای جسم است.

مدیر حوزه‌ علمیه استان فارس، با بیان اینکه جنبه‌های انسانی و عاطفی در تربیت انسان حائز اهمیت است، اظهار کرد: دولت اسلامی مکلف است به مسئله فرهنگ و معنویت نیز توجه داشته باشدهمان گونه که خداوند در سوره حج می‌فرماید: "الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ".

*صاحب دولت مردم هستند

حجت‌الاسلام رحیمی صادق با بیان اینکه توجه به حقوق مردم از دیگر شاخص‌های دولت اسلامی است، گفت: نگاه به حقوق مردم همان موضوعی است که از آن به عنوان دموکراسی یاد می‌شود و تحقق دموکراسی واقعی از شاخصه‌های دولت اسلامی است، چرا که مردم صاحب حق هستند و این عنوان را در فرمایش امام علی (ع) نیز می‌توان مشاهده کرد که هم مردم را نسبت به دولت و هم دولت را نسبت به مردم صاحب حق می‌دانند.

وی افزود: در دولت اسلامی، حکومت و نظام از آن مردم است و باید به نظر آنها توجه و زمینه رشد و حضور آنها در همه صحنه‌ها را فراهم کرد؛ البته علاوه بر نظر مردم، نظر خدا نیز وجود دارد و اولی بر نظر مردم است.

*تامین رفاه مردم وظیفه است

مدیر حوزه‌ علمیه استان فارس با بیان اینکه فراهم کردن رفاه و آسایش مردم نیز از شاخصه‌ها و وظایف دولت اسلامی است، خاطرنشان کرد: فراهم کردن این رفاه و آرامش، بخشی در زمینه داخلی تحقق می‌یابد که با مدیریت خوب صورت می‌گیرد و از امکانات به‌خوبی استفاده می‌شود و بخش دیگر در زمینه خارجی است که با تعاملات صحیح و عزتمندانه با خارج از کشور امکان‌پذیر است.

*مذاکرات عزتمندانه باشد

این استاد حوزه، با اشاره به شرایط مطلوب در مذاکرات با دیگر کشورها و دولت‌ها، تصریح کرد: در این مذاکرات باید عزت، حکمت و مصلحت رعایت شود و به‌گونه‌ای رفتار کرد که نه احساس ذلت کنیم و  نه به‌گونه‌ای رفتار شود که حق مردم ضایع گردد.

*فرهنگ دستگاه تنفس است

وی با بیان اینکه، اولویت مسائل در زمان کنونی، فرهنگ است، گفت: باید فرهنگ در عرض دیگر شاخصه‌ها دیده شود چرا که اگر قصد داریم، سیاستمان زنده باشد و اقتصادی پویا داشته باشیم، باید به فرهنگ توجه داشت و به آن هر چه بیشتر اهمیت داد.

حجت‌الاسلام رحیمی صادق، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرهنگ همانند هوای تنفس است، اظهار کرد: در زمان کنونی اولویت اول دولت باید توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی به معنای درست و کامل قرار گیرد و برای مثال اگر فرهنگ مصرف آب اصلاح شود می‌توان بر مشکلات ناشی از کم آبی غلبه کرد.

مدیر حوزه‌ علمیه استان فارس، با تبریک هفته دولت به دولتمردان، از آنها خواست تا توان خود را در خدمت مردم و نظام قرار دهند و از هر گونه اقدام‌ تنش‌زا با دیگر قوا پرهیز نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha