شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 337821
۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
تربیت کودک

حوزه / یکی از مسائلی که در تربیت کودکان و نوجوانان با آن مواجه ایم این است که مفاهیم دینی که با کودکان کار می شود مفاهیم بسیار حساس بوده و باید در این زمینه بسیار احتیاط کرد.

حجت الاسلام مهدی رجبی، مشاور امور تربیتی کودکان و نوجوانان، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان به مناسبت 16 مهر روزجهانی کودک، اظهارداشت: رسیدن به مراتب ایمان و تقوا از دوره کودکی و طفولیت شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه از این منظر اهمیت دوره کودکی بسیار است، افزود: بر این مبنا باید طلاب و علمای دین و تمامی کسانی که قصد فعالیت در امور تربیتی دارند به اهمیت این موضوع واقف باشند.

مشاور امور تربیتی کودکان و نوجوانان، با توجه به اینکه یکی از شاخصه های مطرح برای ایجاد تمدن نوین اسلامی تربیت دینی جوامع است، ، بیان کرد: مبنای تربیت دینی مسئله حیا است که در فقه اسلامی به دو موضوع عفت و احترام به دیگران تبیین می شود.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه موضوع عفت نیز دامنه گسترده ای دارد، خاطرنشان کرد: از طرفی مباحثی نظیر کسب روزی حلال و مسائل اقتصادی و از سوی دیگر مباحث مرتبط با تربیت جنسی نیز از دامنه گسترده عفت به شمار می رود.

این استاد دانشگاه، با اعتقاد بر اینکه مبنا و ریشه اصلی تمام مباحث تربیتی حیا است، اظهار کرد: ما باید حیا را در خانواده ها ترویج کنیم چراکه این مسئله شاکله اصلی تمام فعالیت ها برای تربیت و پرورش دینی است.

وی راجع به مهمترین آسیب های تربیتی موجود در سطح جامعه برای کودکان و نوجوانان، افزود: یکی از مسائلی که در تربیت کودکان و نوجوانان با آن مواجه ایم این است که مفاهیم دینی که با کودکان کار می شود مفاهیم بسیار حساس بوده و باید در این زمینه بسیار احتیاط کرد.

حجت الاسلام رجبی، برای نمونه به کتاب های داستانی که در مورد انبیاء یا داستان های قرآنی برای قشر کودک و نوجوان نوشته می شود، اشاره کرد و تشریح کرد: در این گونه کتاب ها اغلب داستان هایی انتخاب می شوند که به جنبه قهاریت خدا اشاره می کند.

وی با بیان اینکه این مسئله یک آسیب است چراکه ذهنیت منفی درون کودک نسبت به معارف دینی و خدا ایجاد می شود در حالی که اشاره ای به جنبه رحمانیت خدا نمی شود، تصریح کرد: مسئله رحمانیت مسئله ای است که باید در مسائل تربیت دینی بیش از سایر موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر دینی، با بیان اینکه زمانی که کتاب ها داستان های قرآنی نوشته شده است به دانستانهایی اشاره شده است قهاریت خدا را نشان می دهد، بیان کرد: یکی از این داستان ها داستان که قوم یهود است که به دلیل اینکه می خواستند خدا را مشاهده کنند دچار عذاب به وسیله صاعقه شدند.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه داستان ها در پس زمینه ذهن کودک آثار نا مطلوبی به جای می گذارد که شاهد نتایج آن در دوره نوجوانی و جوانی هستیم، خاطرنشان کرد: امروز ابزار طلاب ما برای تربیت دینی در مدارس آموزش ایجاد دوره های تخصصی تربیت کودک برای طلاب است که برنامه هایی که قرار است برای تربیت کودکان ایجاد شود درخور ذهن و فضای روحی کودک و نوجوان باشد.

حجت الاسلام رجبی، با اشاره به اینکه برخی مواقع بعضی برنامه ها بسیار خوب است اما در شیوه اجرا به دلیل ناآگاهی از فضای روحی و ذهنی کودک سلیقه ای عمل می شود و نتیجه مطلوبی ندارد، گفت: اگر حوزه در این موضوع سرمایه گذاری کند و طلاب مشتاق و علاقه مند وارد میدان شوند و تخصص های لازم را فراگیرند و پا به عرصه اجرا بگذارند موفق تر خواهیم بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha