سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
عابدینی قزوین

حوزه/ امام جمعه موقت قزوین، ذکر و یاد خداوند را مهم ترین عامل ایجاد آرامش در زندگی دانست و گفت: آرامش در زندگی انسان با پول، مال، ثروت و مقام بدست نمی آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن، در جمع طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم، گفت:  هر انسانی باید در دنیا طوری زندگی کند که وقتی مورد خطاب الهی قرار گیرد بتواند به این ندا پاسخ بگوید.

وی، یکی از خطابات مهم خداوند در قرآن آیات 27 و 28 سوره فجر «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾ : تو اي روح آرام يافته! به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است» معرفی کرد و گفت: این آیه یکی از خطاباتی است که خداوند نفس های مطمئنه را با آن مورد خطاب قرار داده و نمونه بارز کسانی که به این ندا با تمام وجود لبیک گفتند امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: انسان های عادی در برخورد با مشکلات و سختی ها دچار ضعف و درماندگی می شوند اما چهره امام هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شدند برافروخته تر، نورانی تر و آرام تر جلوه می داد  و این امر معنایش این بود که امام حسین(ع) دارای نفس مطمئنه ای است که باعث این حالت ایشان شده است.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) دارای نفس مطمئنه بود که وقتی فرق سرشان ندای « فزت و رب الکعبه» سر داد.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام خمینی(ره) هم به این نفس مطمئنه رسیده بود که عبارات « با دلی‌ آرام‌ و قلبی‌ مطمئن‌ و روحی‌ شاد و ضمیری‌ امیدوار به‌ فضل‌ خدا از خدمت‌ خواهران‌ و برادران‌ مرخص‌، و به‌ سوی‌ جایگاه‌ ابدی‌ سفر می‌كنم‌.» نشان دهنده این امر است.

مفسر قرآن گفت: هر انسانی مهم ترین وظیفه اش این است که طوری زندگی کند که وقتی مورد خطاب آیه «یا ایتها النفس ...» قرار گیرد بتواند به این ندا لبیک گوید و همه ما باید خود را بیازماییم که اگر مورد خطاب این آیه قرار گرفتیم بتوانیم لبیک بگوییم.

 امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: رسیدن به نفس مطمئنه بالاترین مقامی است که انسان های با تقوا به آن دست پیدا می کنند و خداوند بعد از امر به اطاعت از قرآن، برپا داشتن نماز، روزه، حج و سایر عبادات  عبارت  یا ایتهالنفس المطمئنه را به کار می برد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ذکر و یاد خداوند را مهم ترین عامل ایجاد آرامش در زندگی عنوان کرد و گفت: ایجاد آرامش در زندگی انسان با پول، مال، ثروت و مقام بدست نمی آید، بلکه مطابق آیه  28 سوره رعد«الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد» آرامش واقعی در زندگی انسان با ذکر و یاد خداوند بدست می آید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha