چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کتابخانه ادیان

حوزه/ هم‌اکنون بیش از هفتاد هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، زبان‌های اروپایی و ترکی در مخزن کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب قم، در اختیار مراجعان قرار دارد و پانزده هزار عنوان نیز در حال انجام مقدمات برای ورود به مخزن است.

به گزارش  خبرگزاری« حوزه»،  کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب از بدو تأسیس در سال 1375 کوشیده تا به عنوان عنصری پویا و زنده و به‌روز در دانشگاه عمل کند و نیازهای علمی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه را برآورده کند و به عبارتی مصداق واقعی عنوان کتابخانه تخصصی باشد.

هم‌اکنون بیش از هفتاد هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، زبان‌های اروپایی و ترکی در مخزن کتابخانه در اختیار مراجعان  قرار دارد و پانزده هزار عنوان نیز در حال انجام مقدمات برای ورود به مخزن است. بدین ترتیب ظرف چند سال آینده تعداد کتاب‌ها به یکصد هزار عنوان خواهد رسید.

بیش از 57 هزار عنوان مقاله عربی

وجود بیش از 57 هزار عنوان مقاله عربی، دوهزار حلقه فایل دیداری و شنیداری فارسی و 1500 حلقه فایل لاتین، و 21 هزار عنوان مقاله پی‌دی‌اف شده در کنار اشتراک 25 مجله بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های این کتابخانه است.

کتابخانه کوشیده تا همه آثار منتشر شده در حوزه دین‌پژوهی در دانشگاه‌های معتبر جهان را تهیه کند. صدها عنوان از آثار این حوزه که از سوی دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مثل کمبریج، آکسفورد، هاروارد، استنفورد، ییل و  غیره در کتابخانه موجود است.

نخستین کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب در کشور

بازدید از کتابخانه‌های معتبر داخلی و خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و ارتباط مستمر با کتابخانه‌های دیگر از فعالیت‌های این کتابخانه برای به‌روز ماندن است. به اذعان  بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی و داخلی و میهمانان دانشگاه ادیان و مذاهب، این کتابخانه بسیار غنی و نخستین کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب در کشور و بلکه در سطح خاورمیانه و منطقه نیز بی‌نظیر است.

کتابخانه در حال حاضر دارای 21 پایگاه فعال همانند کتاب، مجلات، پایان‌نامه‌ها، مشاهیر، موضوعات، بخش دیجیتال و غیره است. این در حالی است که تنها سه نیرو در کتابخانه مشغول به فعالیت هستند.

چهار هزار عضو

کتابخانه چهار هزار عضو دارد که نیمی از آن‌ها درون‌سازمانی و شامل هیئت علمی، اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه است و مابقی اعضا برون‌سازمانی هستند.

دسترسی آزاد به مخزن

دانشجویان، اساتید و پژوهشگران و دیگر اعضای کتابخانه می‌توانند شخصاً وارد مخزن شده و کتاب مورد نظر خود را انتخاب و سپس در واحد مربوطه ثبت کنند. موضوعات کتاب‌ها و طرح کتابخانه به صورت کاغذی در اختیار مراجعان قرار دارد و مراجعان بدون هیچ مشکلی می‌توانند به راحتی به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

میز مرجع

میز مرجع محلی است برای پاسخ‌گویی و راهنمایی به اعضایی که سؤالی در خصوص کتابخانه دارند و یا در نحوه استفاده از کتابخانه نیاز به راهنمایی دارند. این میز روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 15 تا 17 و دیگر روزهای هفته از ساعت 11 تا 13 آماده پاسخگویی به مراجعان است.

آموزش مجازی استفاده از کتابخانه

برنامه چندرسانه‌ای ویژه آموزش نحوه استفاده از سامانه سیمرغ به سفارش کتابخانه تهیه و در دسترس مراجعان قرار گرفته است. دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با استفاده از این سامانه به صورت تصویری با نحوه دسترسی و انواع جست‌وجو، مثل جست‌وجو در منابع دیجیتال و  دیگر بخش‌های نرم‌افزار کتابخانه‌ای سیمرغ آشنا شوند. برای دسترسی به این امکان باید به سایت کتابخانه مراجعه کرد و در عرض بیست دقیقه با نرم‌افزار سیمرغ آشنا شد.

 استفاده از سایت کتابخانه

بخشی از خدمات سایت به صورت دیجیتال است. تمدید و رزرو و درخواست کتاب از طریق سایت کتابخانه به آدرس lib.urd.ac.ir قابل انجام است. گزینه‌های جست‌وجو و کتابخانه‌های همکار هم از طریق سایت در دسترس است. اخبار جدید مربوط به کتابخانه‌ها نیز می‌تواند در همین سایت مشاهده کرد.

تفاهم‌نامه همکاری با کتابخانه‌های معتبر شهر

کتابخانه دانشگاه ادیان  تفاهم‌نامه‌های خوبی با کتابخانه‌های تخصصی قم منعقد کرده است. مراجعین می‌توانند با ثبت نام در کتابخانه‌های همکار از کتاب‌های موجود در آن کتابخان‌ها نیز استفاده کنند. اهمیت این کار وقتی معلوم می‌شود که اولاً بسیاری از کتابخانه‌ها دیگر ثبت نامی جدیدی را نمی‌پذیرند و برخی نیز هزینه ثبت نام بالایی دارند که بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها هزینه بسیار کم‌تری نیز پرداخت می‌شود. لینک سایت این کتابخانه‌ها در سایت کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب با نام کتابخانه‌های همکار قرار گرفته است.

هم‌چنین با این کتابخانه‌ها تفاهم‌نامه مبادله کتاب و منابع نیز بسته شده است. این کار باعث می‌شود بدون هزینه هم آثار دانشگاه به کتابخانه‌های دیگر راه یابد و هم منابع کتابخانه با دریافت آثار دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های طرف قرارداد غنی‌تر شود.

آرشیو کتاب‌های دیجیتالی

کتابخانه دیجیتال در سال 1389 راه‌اندازی شد. کتابخانه‌ دیجیتال کار پیچیده‌ای است و نیاز به زیرساخت‌های مناسب به ویژه آی‌تی و اینترنت دارد. علی‌رغم همه این شرایط، کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب اولین کتابخانه در قم است که به معنای واقعی کتابخانه مجازی را راه‌اندازی کرده است.

تا کنون حدود 21 هزار جلد پی دی اف بارگذاری شده است. تمام پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه نیز در درون دانشگاه به صورت کامل و بیرون از دانشگاه در 15 صفحه قابل مشاهده است. 20 هزار عنوان از این کتاب‌های پی دی اف شده به زبان‌های خارجی است و عموماً‌ شامل کتاب‌هایی است که نسخه کاغذی آن در کتابخانه موجود نیست و یا کتاب قابل دسترسی نیست. هزار عنوان باقی‌مانده شامل پایان‌نامه‌های دانشجویی است. این بخش از کتابخانه‌ بسیار غنی است و منابع خوبی در حوزه‌های مختلف به خصوص بودیسم، هندوئیسم و مسیحیت را در بر می‌گیرد.

بخش دیجیتال کتابخانه از طریق سایت کتابخانه قابل دسترسی است.

سفارش خرید کتاب و منابع

با توجه به این که کتابخانه همواره تلاش دارد کتاب‌های مورد نیاز محققان، اساتید و دانشجویان را در اسرع وقت در اختیارشان قرار دهد، سیستم سفارش خرید کتاب، منابع و مجلات را راه‌اندازی کرده است. درخواست‌ها جمع‌آوری می‌شود و پس از بررسی،‌ در آستانه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به ناشران سفارش داده می‌شود.

از دیگر روش‌های سفارش خرید کتاب و منابع هم درخواست مستقیم کتابخانه از اساتید و اعضای هیئت علمی به صورت نامه است. دانشکده‌هایی که همکاری لازم را در این زمینه به عمل آورده‌اند، منابع غنی‌تری هم در کتابخانه دارند و خواهند داشت. این کار همکاری نزدیک دوستان را می‌طلبد. در محل مخزن نیز امکان ثبت سفارش وجود دارد.

سفارش خرید مقالات علمی

اکثر دانشگاه‌های معتبر ایران عضو کنسرسیوم مقالات و کتاب‌های علمی هستند و سالانه هزینه‌های گزافی به عنوان حق اشتراک پرداخت می‌کنند. این کتابخانه با یک شرکت عضو این کنسرسیوم قراردادی منعقد کرده و بر اساس اکانتی که در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد، حسب نیاز مقالات و کتاب‌های علمی مورد نیاز دانلود و در دسترس مراجعان قرار می‌گیرد. به این ترتیب نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف اشتراک سالانه نیست. بر اساس این طرح، دانشجو کد بین‌المللی مقاله مورد نظر خود را به کتابخانه می‌دهد و کتابخانه مقاله را دانلود می‌کند.

این طرح به صورت آزمایشی در حال اجرا است و پس از تصویب به صورت گسترده‌تر اجرا خواهد شد.

بخش کتاب‌های مرجع

بخش کتاب‌های مرجع هیچ محدودیتی ندارد. بدین ترتیب که بدون در نظر گرفتن ملاحظات مختلف، کلیه کتاب‌های مرجع مورد نیاز دانشگاه تهیه و در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد. بدین ترتیب کتابخانه در این زمینه به هیچ وجه کوتاهی نمی‌کند و این از رویکردهای اصلی کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب است.

مدیر کتابخانه هر لحظه در خدمت مراجعان است

دفتر مدیریت کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب در هر لحظه از روز به روی محققان،‌ دانشجویان و اساتید باز است. کتابخانه از نقد و نظر دوستان استقبال و از آن‌ها در راستای غنای هرچه بیشتر کتابخانه و ارائه خدمات مناسب‌تر استفاده می‌کند. در حقیقت رابطه تنگاتنگ کتابخانه با اعضا، باعث رشد و تعالی کتابخانه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha