پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 343926
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
اسرار الصلاة

حوزه/ مجموعه شش جلدی «اسرار الصلاه» از جدیدترین و شاخص‌ترین آثار منتشر شده توسط نشر ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مجموعه شش جلدی «اسرار الصلاه» از جدیدترین و شاخص‌ترین آثار منتشر شده توسط نشر ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب است. در این مجموعه سی رساله برگزیده اسرار الصلاه از قرن چهارم تا دوران معاصر به زبان‌های فارسی و عربی و از سوی نویسندگان شیعه و سنی از میان فقها، فیلسوفان و عارفان گردآوری شده است.

مقدمه اثر با بیان اهمیت نماز از دیدگاه قرآن و حدیث آغاز می‌شود. سپس به این نکته اشاره می‌کند که عالمان، حکیمان و عارفان نیز کوشیده‌اند تا رشحه‌ای از اسرار این عبادت الهی را بازگویند.

مؤلفان اثر سپس به معرفی اجمالی اثر و ویژگی‌های رساله‌های موجود در این شش مجموعه می‌پردازند. در آغاز هر رساله نیز توضیحات مختصری درباره صاحب رساله و ویژگی‌های رساله آمده است.

جلد نخست این مجموعه شامل پیشگفتار و هفت رساله است. رساله نخست «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» نام دارد. مصباح الشریعه رساله‌ای است منسوب به امام جعفر صادق(ع) که شقیق بلخی از عارفان معاصر با آن حضرت، آن را روایت کرده است. رساله دیگر شرح همین مصباح الشریعه منسوب به امام، به قلم عبدالرزاق گیلانی با ترجمه فارسی دکتر سید جلال‌الدین محدث است. سومین رساله نیز شرح دیگری از مصباح الشریعه است که میرزا ابوالقاسم راز شیرازی‌ به زبان فارسی نگاشته است.

رساله چهارم، اسرار الصلاه ابن‌سینا است که تصحیح و تحقیق آن توسط دکتر جلال‌الدین ملکی به انجام رسیده است.

اسرار الصلاه ابوطالب مکی، برگرفته از «قوت القلوب»، دیگر رساله موجود در جلد نخست مجموعه است.

آخرین رساله جلد نخست نیز اسرار الصلاه ابوحامد غزالی به زبان عربی است که نیمی از جلد نخست اثر را به خود اختصاص داده است. تحقیق این رساله توسط موسی محمدعلی به انجام رسیده است.

جلد دوم این اثر پس از مقدمه‌ای مفصل درباره نویسنده رساله، مجموعاً به رساله اسرار الصلاه ابن عربی اختصاص یافته است. این اثر با عنوان «فی معرفه اسرار الصلاه» بخشی از کتاب فتوحات مکیه ابن‌عربی است.

جلد سوم به «التنبیهات العلیه علی وظائف الصلاه القلبیه» شهید ثانی، «اسرار الصلاه» مصطفی خویی، «اسرار الصلاه و مهماتها» نوشته ملا محسن فیض کاشانی و «اسرار العبادات» سید کاظم حسینی رشتی همگی به زبان عربی اختصاص دارد.

«اسرار الشریعه» سید حیدر آملی،‌ «شرح توحید الصدوق» قاضی سعید قمی، رساله روح الصلاه» قاضی سعید قمی،‌ «النبراس» ملا هادی سبزواری، غایه المُنی و معراج القرب واللقاء فی الصلاه» میرزا مهدی اصفهانی همه به عربی، «اسرار الصلاه» صائن‌الدین ابن‌ترکه اصفهانی، «اسرار الحکم» ملا هادی سبزواری، «کیمیای سعادت» امام محمد غزالی و «اسرار الصلاه» امام خمینی به زبان فارسی مجموعه رساله‌های جلد چهارم را تشکیل می‌دهد.

جلد پنجم تماماً به کتاب «اسرار الصلاه» مرحوم حاج میرزا جوادآقا ملکی تبریزی به زبان عربی اختصاص دارد. این رساله پیش‌تر توسط انتشارات بیدار نیز منتشر شده است.

جلد ششم نیز به کتاب‌شناسی توصیفی نماز و نمایه آیات و روایات اختصاص یافته است. در بخش کتاب‌شناسی توصیفی، 437 عنوان کتاب با محوریت نماز از گذشته‌های دور تا کنون که به زبان‌های عربی و فارسی نگارش و انتشار یافته‌اند، فهرست و معرفی شده است.

این اثر در شش جلد، و در تیراژ یک هزار نسخه از سوی نشر ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha