دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 339171
۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
آل سعود

سه جنایتکاری که این جنایت را مرتکب شده ند موجوداتی فضایی یا جیره خوار کسی نیستند زیرا آنها اهل همین جامعه اند... عربستان سعودی مسؤول مستقیم فضایی است که به چنین گروه هایی اجازه می دهد به اهداف خود برسند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، عربستان به تازگی و با اتفاقات منطقه شرقی این کشور وارد مرحله جدیدی شده است به گونه ای که مرحله قبل از حادثه تروریستی احساء مانند مرحله پس از آن نیست.

ریاض مشغول برداشت خود پس از کاشتن بذر طایفه گری و جنگ مذهبی است؛ کشوری که به بوق های فتنه اجازه می داد در مساجد و شبکه های ماهواره ای نعره بزنند امروز دستخوش جنایتی بی سابقه قرار گرفته است. در این حادثه گروهی که مشغول انجام شعایر دینی و مذهبی خود به صورت مسالمت آمیز بوده اند مورد شلیک گلوله توسط شهروندان دیگر قرار می گیرند؛ حادثه ای که می تواند زمینه ساز جنبش مردمی جدیدی در این کشور باشد.

در همین رابطه فؤاد ابراهیم کارشناس مسایل عربستان، در گفت و گو با رسانه های عربی، ریاض را مسؤول اتفاقات احساء می داند و می گوید: این اتفاق مهم را نمی توان از روند فرهنگی و سیاسی جاری در این کشور جدا دانست. سه جنایتکاری که این جنایت را مرتکب شده ند موجوداتی فضایی یا جیره خوار کسی نیستند زیرا آنها اهل همین جامعه اند و در دامان همین جامعه رشد یافته و در دانشگاه های آن تحصیل کرده و در مساجد همین کشور نماز خوانده اند. ابراهیم بر این باور است که هیچ طرف خارجی یا مجهول را نمی توان مسؤول این جنایت دانست. عربستان سعودی مسؤول مستقیم فضایی است که به چنین گروه هایی اجازه می دهد به اهداف خود برسند.

در حقیقت باید گفت که هر ظرفی بالاخره لبریز می شود سال های تحریک طایفی و کاشتن بذر فتنه طایفی در جان شهروندان نمی تواند بدون پیامد باشد.

آنچه در عربستان و احساء رخ داده نشان می دهد که تحولی خطرناک از جنس تحولات منطقه در عربستان درجریان است.

نکته جالب اینجاست که منطقه احساء معروف است که از شهرهای نمونه از لحاظ همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی است و تاریخی کهن از این همزیستی دارد و این نشان می دهد که ریشه حادثه اخیر نمی تواند از این منطقه باشد. عربستان باید در سیاست های خود تجدید نظر کند، عربستان باید دست به اصلاحات اجتماعی و سیاسی گسترده ای بزند چرا که در غیر این صورت این کشور در آستانه جنبشی مردمی از نوع جدید قرار می گیرد که مورد انتظار آنها نباشد.

سیاست خطرناک این سال های ریاض و حاکمانش پدیده ای خطرناک را به وجود آورده که اگر به همین شکل رشد کند آرامش از عربستان رخت برخواهد بست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha