پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
4

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به ضرورت حفظ فقه جواهری و مجتهد پروری در حوزه، بر لزوم اصلاح و ارتقاء نظام آموزشی حوزه با حفظ سنت ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، این مرجع تقلید، ظهر امروز در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به جایگاه این شورا، اظهار داشتند: پیشرفت و توسعۀ چشمگیر حوزه‌های علمیّه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرهون زحمات، تدابیر و مدیریت مؤثر و همراه با برنامه‌ریزی در حوزه‌های علمیّه و تحت نظر شورای عالی حوزه‌ است.

*جایگاه ویژه مراجع

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری با اشاره به جایگاه خاص و ویژۀ مراجع معظّم تقلید در حوزه‌ها، بر ضرورت حفظ شؤون مراجع تأکید کرده و افزودند: توجه و اهتمام به نظرات مراجع تقلید و علمای بزرگ در حوزه‌ها لازم است و بسیار به‌جاست که اعضای شورای عالی حوزه‌ها، منویّات این بزرگان را در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های شورای عالی مدّ نظر داشته باشند.

*وحدت و یکپارچگی حوزه

ایشان از زمینه‌سازی برای وحدت و یکپارچگی در حوزه‌ها، به عنوان یکی‌ از رسالت‌های شورای عالی حوزه نام برد و خاطرنشان کردند: شورای عالی این توانایی را دارد که با تدبیر و درایت، مانع بروز اختلاف و چند دستگی در حوزه‌ها شود و به‌خصوص لازم است در مسائل سیاسی، از ظهور و بروز هرگونه اختلاف جلوگیری به‌عمل آید

معظم له در ادامه با اشاره به بروز برخی آسیب‌ها در حوزه، بر ضرورت برنامه‌ریزی مستمر در راستای گسترش اخلاق در حوزه‌ها تأکید کرده و افزودند: در حوزه‌های علمیّه، برای رفع آسیب‌ها و نواقص، باید بیش از گذشته و با برنامه‌ریزی مؤثر به گسترش اخلاق سازنده اهمیّت داده شود.

*تاکید بر حفظ سنت های حوزه

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری همچنین با تأکید بر حفظ سیرۀ علمی سلف سابق و نیز حفظ ساختار سنّتی حوزه، تصریح کردند: ما امروز در حوزه‌های علمیّه وظیفه داریم، فقه جواهری را حفظ کرده و به نسل‌های بعدی برسانیم؛ چراکه اگر فقه جواهری نداشته باشیم، اقدامات دیگر تأثیر لازم را نخواهد داشت.

ایشان در این زمینه اضافه کردند: حوزه‌های علمیّه باید مجتهدپرور باشند؛ از این جهت لازم است سنّت‌های قدیمی حوزه نظیر پیش‌مطالعه، مباحثه و جزوه‌نویسی در حوزه‌ها و در مدارس علمیّه احیا گردد.

*لزوم اصلاح و ارتقاء نظام آموزشی حوزه

این مرجع تقلید با اشاره به لزوم اصلاح و ارتقاء نظام آموزشی حوزه، چنین اصلاحی را در تنافی با حفظ ساختار سنّتی و حفظ فقه جواهری ندانسته و تأکید کردند: برخی از کتبی که سال‌هاست در حوزه‌های علمیّه تدریس می‌شود، کتب منبع است که باید به عنوان پشتوانۀ علمی و مانند دائرة‌المعارف فقه و اصول در حوزه‌ها استفاده شود و به جای آن لازم است کتب جدیدی که برای تعلیم و تعلّم مناسب‌تر است، تألیف گردد.

معظم له با نکوهش تدریس ناقص کتب، اظهار داشتند: متأسفانه در برخی مدارس، به منظور اصلاح نظام آموزشی، کتب قدیمی به صورت ناقص تدریس می‌شود که رسم غلطی است و لازم است، اساتید و طلاب این روش را مطرود ساخته و به خواندن کتب درسی به صورت کامل اهتمام ورزند.

معظم له با ابراز نگرانی از افت علمی در بین طلاب، بر ضرورت اقدام برای جبران این مسئله تأکید کرده و اظهار داشتند: شورای عالی حوزه، با توجه به جایگاه خاصّ علمی و به نفوذ مؤثری که در حوزه‌ها و در بین طلّاب علوم دینی دارد، می‌تواند برای جبران افت علمی، فکر، برنامه‌ریزی و اقدام اثرگذار داشته باشد.

*لزوم هماهنگی حوزه های اصفهان و قم

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به سوابق درخشان و ریشه‌های کهن حوزۀ علمیّۀ اصفهان و با بیان این نکته که این حوزه در عین حفظ استقلال، باید با حوزۀ علمیّۀ قم هماهنگی و همسویی داشته باشد، توجه و اهتمام بیشتر شورای عالی حوزه‌ها به حوزۀ علمیۀ اصفهان را خواستار شده و افزودند: شکوفایی و پیشرفت حوزۀ اصفهان در دو دهۀ اخیر چشمگیر بوده و لازم است شورای عالی حوزه‌، توجه بیشتر و مؤثرتری نسبت به آن داشته باشد.

*تقدیر از تلاش های اعضای شورای عالی

حضرت آیت الله مظاهری همچنین از زحمات و تلاش‌های مدبّرانۀ اعضای شورای عالی حوزه های علمیه کشور تقدیر کردند.

*ضرورت هم‌فکری و هماهنگی ارکان حوزه

در ابتدای این دیدار، آیات مقتدایی، استادی و حسینی‌بوشهری، ضمن تبیین برخی اقدامات و فعالیّت‌های شورای عالی حوزه‌، بر لزوم هم‌فکری و هماهنگی ارکان حوزه جهت رفع نواقص و آسیب‌های مختلف در فضای علمی و اخلاقی حوزه‌های علمیّه و نیز پیشبرد اهداف متعالی حوزه تأکید کردند.

 اعضای شورای عالی حوزه همچنین از برنامه‌ها و فعالیّت‌های دستگاه‌ها، مراکز و مدارس حوزۀ علمیّۀ اصفهان و نیز از اشراف و هدایت حضرت آیت‌الله‌ مظاهری بر این حوزه، تجلیل کردند و با اشاره به تأثیر و نفوذ کلام ایشان، مساعدت و کمک بیش از پیش معظّم‌له برای ارتقاء ابعاد اخلاقی و معنوی طلاب و روحانیّون حوزه‌های علمیّه را خواستار شدند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha