جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام رفیعی

حوزه / اگر کسی احسان کند نزد خدا چهار جایزه دارد،اول احسان می بیند، دوم جایزه ویژه دریافت می کند، سوم تا آخر عمر نه خوار می شود نه بی پول و چهارم این که اهل بهشت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت و یادبود «حاج حسن حبیب السلمان» خیّر کویتی، که به همت جامعۀ المصطفی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، مرحوم حسن حبیب سلمان را یکی از خدمتگزاران برشمرد که زندگیش را وقف خدمت کرد.

وی گفت: خدای متعال در آیه 26 سوره یونس فرموده است که 4 جایزه را به هر انسانی که خدمت کند خواهم داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بنا بر آیه "لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ  وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ  أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ  هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ " اگر کسی احسان کند نزد خدا چهار جایزه دارد،اول احسان می بیند، دوم جایزه ویژه دریافت می کند، سوم تا آخر عمر نه خوار می شود نه بی پول و چهارم این که اهل بهشت است.

عضو هیئت علمی جامعۀ المصطفی اولین جایزه را " الْحُسْنَىٰ " برشمرد و گفت: اینکه خدای متعال به انسان احسان می کند امری طبیعی است زیرا جزای احسان جز احسان نیست" هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ"(الرحمن/60)

وی جایزه دوم را " زِيَادَةٌ " دانست و تاکید کرد: در مورد اینکه زیادت چیست؟ در تفسیر علی بن قمی آمده است که آن همان توجه الی الله است، که این نعمت بسیار بزرگی است. اما به نظر من این مانند نماز شب است که خدای متعال نمی خواهد مقدار ثواب آن را بیان کند.

وی جایزه های سوم  و چهارم الهی را بیان داشت و گفت: خدای متعال می گوید آنهایی که به مردم خدمت می کنند تا  آخر عمر خوار نمی شود و بهشت نیز نصیب آنها خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر وجود روایات بیشمار در مورد کمک به مردم گفت: ما روایات بیشماری در این مورد داریم که به عنوان نمونه در روایتی آمده است:" خصلتان ليس فوقهما من البرّ شي ء الإيمان باللَّه و النّفع لعباد اللَّه." یعنی دو خصلت است كه نيك تر از آن نيست ايمان به خدا و سودمندى براى بندگان خدا.

وی در ادامه به روایتی در خصال اشاره کرد و اظهار داشت: حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده که هشت راه برای محشور شدن با انبیاء، صدیقین ،صالحان و شهدا در قیامت آمده است بدین ترتیب که ایشان فرموده اند: «ثمان خصالٍ مَن عَمِلَ بِها مِن اَمّتی حَشَرهُ اللهُ مَعَ النَبیینَ و الصّدیقینَ و الشهداءَ و الصّالحینَ و ما هِیَ یا رسول الله فَقالَ مِن زَوَّدَ حاجّاً و زوّج اغربأ اَغاثُ مَلهوفاً و رَبّی یَتیماً و هَدی ضالاً و اَطعَمَ جائِعاً و اَروی عَطشاناً و صامَ فِی یَومِ حرٍّ شَدیدٍ" یعنی هشت عمل وجود دارد که اگر فردی آن ها را انجام دهد، با پیامبران (ص) و صدیقان و شهداء محشور می گردد و آن اعمال عبارت است از:پرداخت هزینه حج کسی،زن دادن جوان عزب،رسیدگی به فریاد دادخواه،سرپرستی یتیم و پروراندن او،نشان دادن راه به کسی،اطعام نمودن فرد گرسنه،سیراب نمودن فرد تشنه ،و روزه گرفتن در روزهای سخت تابستان.

استاد جامعۀ المصطفی ادامه داد: در این روایت هفت مورد در کمک به دیگران است و تنها یک مورد آن برای خداست. یعنی کمک و نصرت به دیگران باعث محشور شدن با انبیاء، صدیقین ،صالحان و شهدا در قیامت خواهد شد.

وی نصرت را سه گونه دانست و افزود: امیر مومنان علی (ع) می فرمایند:" انصر الله بقلبك ولسانك ويدك " یعنی خدا را با قلب و لسان و دستت یاری کن و نصرت با دست هم گاهی با کتابت و تالیف کتاب است مانند کار علامه امینی و گاهی نیز با مال و پول است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ساخت صدها مسجد و بیمارستان و مدرسه و کمک به ایتام و انتشار کتب مذهبی به زبان های مختلف در جهان و ... را صدقه جاریه آن مرحوم دانست و تاکید کرد: بنابر روایتی آمده است:" إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَه» یعنی هرگاه مؤمن از دنيا برود، عملش قطع مي‌‌شود مگر سه عمل:صدقه جاريه؛ (یعنی انجام کارهایی که عموم مردم از آن نفع ببرند. مثل بناء مسجد، احداث مدرسه، بیمارستان و...) علمي كه ديگران از آن بهره مند گردند، فرزند صالحي كه براي او دعاي خير نمايد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha