یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 340375
۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
عابدینی قزوین

حوزه / امام جمعه موقت قزوین با تاکید بر این که اطاعت خداوند باید از صمیم قلب باشد، گفت: اسیر نفس شدن، جز خسارت و زیان دستاورد دیگری برای انسان ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم در امام زاده اسماعیل(ع) قزوین، گفت: در وجود انسان، یک نفس بیشتر نداریم، لذا نمی توانیم در مورد نفس انسان واژه نفوس را به کار ببریم و این نفس، دارای تجلی های گوناگونی است که از آن با عناوینی مثل نفس "اماره"، نفس "لوامه"، نفس "ملهمه" و نفس "مطمئنه" یاد می شود .

وی ادامه داد: نفس "اماره" نفسی است که بدون خستگی، به بدی های زیادی فرمان می دهد و خیلی راحت ما را به سمت انجام بدی ها می برد که در آیه 53 سوره یوسف«وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ / من هرگز نفس خويش را تبرئه نمي‏كنم كه نفس (سركش)، بسيار به بدي ها امر مي‏كند، مگر آنچه را پروردگارم رحم كند، پروردگارم غفور و رحيم است» به آن اشاره شده است.

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به آیه 2 سوره قیامت«وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ/و سوگند به نفس لوامه، وجدان بيدار و ملامتگر، (كه رستاخيز حق است» ، گفت: در مقابل نفس "اماره"، نفس "لوامه" قرار دارد که همان نفسی است که همواره انسان را در دنیا به خاطر گناهانش و سرپیچی از اطاعت ملامت می کند و این هم حالتی از حالات نفس است.

وی افزود: با توجه به آیات 7 و 8 سوره شمس«وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا*فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا/ و سوگند به نفس آدمي و آن كس كه آن را منظم ساخته، سپس فجور و تقوا (شر و خير) را به او الهام كرده است» شکل دیگری از نفس در قرآن نفس "ملهمه" یعنی الهام شونده نامیده می شود، یعنی نفس یک موقعیت و حالتی داراست که خداوند فجور و تقوا را به او الهام کرده و او هم پذیرفته و این را هم در وجود خود نیز می توانیم ببینیم.

این استاد حوزه از نفس "مطمئنه" به عنوان چهارمین حالت نفس انسان نام برد و با اشاره به آیه 27 و 28 سوره فجر «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ*ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً/ تو اي روح آرام يافته! به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است»، بیان کرد: اگر انسان به طور مداوم اهل ذکر باشد این ذکرها بر روی نفس او اثر گذاشته و نفس انسان به مرور زمان دچار تحول می گردد در این حالت نفس انسان دارای طمانینه شده و مورد خطاب " يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ" قرار می گیرد.

وی با ذکر این نکته که انسان موفق کسی است  که در مسیر الهی حرکت کند، عنوان کرد: انسان نیاز دارد که با خداوند موافق شود و اگر بخواهد موفق باشد باید این حالت را در خود ایجاد کند که هر کجا خداوند موافق نیست، حضور نداشته باشد و هر کجا که خداوند موافق است حضور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: مطیع خدا بودن یعنی اطاعت امر خداوند از صمیم دل باشد، نه این که به خاطر ترس و بهشت و جهنم خدا را عبادت کنیم. اگر انسان علیه نفس خود شورش کند، شایسته اتصال به خداوند و حق می شود.

امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: عشق به پروردگار عالم دیگری دارد و محبت به خداوند غیر از این اظهار دوستی هاست و  انس حق نیز چیز دیگری است که در نماز از طریق ارتباطی که برقرار می شود به آن می رسد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha