دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کنگره هلال

دبیر علمی کنگره ملی هلال بن علی (ع)، از ارسال بیش از 140 مقاله به دبیرخانه این کنگره خبرداد.

حجت الاسلام اکبری،مسئول کمیته علمی کنگره ملی هلال بن علی (ع) در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، با بیان این مطلب که فرزند بلافصل امام علی(ع) مشهور به هلال بن علی(ع) از اولین مهاجران علوی است که به ایران آمده است، اظهارداشت: نخستین کنگره ملی حضرت محمدهلال بن علی(ع) با هدف‌ آشنایی بیشتر با شخصیت این امام زاده برگزار خواهد شد.

وی افزود: این کنگره در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می شود که در سطح عمومی همه اقشار مردم بخصوص اصحاب قلم و پژوهشگران دینی مخاطب فراخوان های این کنگره هستند، در بخش تخصصی نیز چند سفارش مقاله در این رابطه داده شده است.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ترویج فرهنگ قرآن و گسترش سیره و فضایل اهل بیت(ع) و فرزندان ایشان، بررسی علل و مسیر جغرافیایی مهاجرت علویان به ایران و برکات وجودی حضورشان در توسعه فرهنگ دین، آشنایی با سبک زندگی امامزادگان عظیم‌الشأن به‌عنوان فرزندان ائمه معصوم(ع)، جایگاه و نقش فرهنگی امامزادگان در ترویج فرهنگ شیعی و عاشورایی، شناخت بیشتر نسبت به منزلت امامزادگان در راستای تقویت بصیرت ولایی و تعمیق باورهای اعتقادی آحاد جامعه، تبدیل آستان مقدس امامزادگان به قطب فرهنگی، معرفی آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) به‌عنوان یکی از حرم های اهل بیت(ع) در ایران اسلامی و تجلیل از برخی از عالمان دینی منطقه را از اهداف برگزاری این کنگره ملی عنوان کرد.

حجت الاسلام اکبری یادآور شد: این امامزاده بزرگوار نقش بسیار برجسته ای در احیای معارف قرآنی در میان مردم آران و بیدگل داشته است که احیای شخصیت قرآنی ایشان نیز به عنوان یکی از اهداف برگزاری این کنگره مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان این که قرار بود این کنگره آذرماه سال جاری برگزار گردد، اذعان داشت: با توجه به استقبال خوب پژوهشگران از ارسال مقاله به همایش، مقرر شد تا این همایش در فصل بهار سال آینده به صورت ملی در قم و شهرستان آران و بیدگل برگزار گردد.

دبیر علمی کنگره ملی هلال بن علی (ع) خاطرنشان کرد: بیش از 140 مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که ارزیابی شده اند.

حجت الاسلام اکبری یادآورشد: علت نامگذاری این امامزاده عظیم الشأن به هلال این است که طبق روایتی هنگام تولد این فرزند امیرالمومنین (ع) فرمودند چهره او مانند هلال است. این امامزاده بزرگوار در سال 61 هجری به ایران آمده و در همین سرزمین از دنیا رفته است و امسال 1375 سال از وفات ایشان می گذرد.

به گفته وی، امیرالمومنین (ع) پس از شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) با فضه ازدواج کرد و محمد هلال فرزند فضه است.

انتهای پیام18/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha