جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ چندتن از نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها در گفت‌گو با خبرگزاری حوزه راه‌کارهای صدور پیام انقلاب اسلامی در عصر کنونی را بررسی و تبیین کردند.

دست‌آوردهای انقلاب اسلامی بازگو شود

آیت الله مصطفی علماء، در این گفت‌وگو اظهار داشت: برای صدور پیام انقلاب اسلامی در شرایط فعلی باید در دو حیطه داخلی و خارجی کار شود.

نماینده ولی فقیه در کرمانشاه، افزود: در بخش داخلی باید اهداف انقلاب اسلامی و زحماتی که در این راه کشیده شده، برای همگان تبیین و بیان شود تا جامعه بداند چه زحمات و مشقت هایی برای این مهم کشیده شده است.

وی گفت: از طرفی باید تمام فعالیت ها و پیشرفت هایی که در سایه انقلاب انجام شده بیان گردد تا همه بدانند که این انقلاب چه دست‌آوردهایی داشته است.

امام جمعه کرمانشاه بیان کرد: قطعا آشنایی دنیا با این پیشرفت ها باعث می شود تا همه بدانند که در سایه حکومت اسلامی این مهم صورت گرفته و لذا اسلام پاسخگوی نیاز امروز بشر است.

به گفته وی ، بیداری های اسلامی که امروز شاهد آن هستیم همگی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران بوده و در این مسیر قطعاً مشاهده پیشرفت های ایران نیز تاثیرگذار بوده است.

آیت الله علماء، با بیان این‌که این بیداری اسلامی، آغاز خوبی داشت، اما متاسفانه به دلیل نداشتن رهبری نتوانستند قدرتمند‌انه مسیر خود را ادامه دهند، ابراز داشت: امروز باید مبانی فکری این انقلاب ها را تهیه کرده و به آنها ارائه نماییم تا از  مسیر انقلاب خود خارج نگردند.

وی بیان داشت: در این مسیر باید از ظرفیت های بزرگی که در اختیار داریم، بهره ببریم، یکی از  این  مزیت ها وجود طلاب غیرایرانی در قم است، ما باید از پتانسیل آنها در راستای صدور انقلاب به نحو احسن استفاده کنیم.

این استاد حوزه، یادآورشد: وحدت از دیگر ابرازهای قدرتمند در راستای تبلیغ اسلام است؛ امروز باید با برادران اهل سنت و هم چنین ادیان الهی ارتباط بگیریم تا بتوانیم همه باهم در زیر پرچم اتحاد به نشر آموزه های اسلامی بپردازیم.

برگزاری کنگره ای عظیم برای تبیین ابعاد انقلاب اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نیز اظهارداشت: امروز  ما برای صدور پیام انقلاب باید متناسب با ابزار روز گام برداریم، و تمام جهانیان را با مبانی بسیار زیبای اسلام ناب آن آشنا کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، افزود: در شرایطی که ابررسانه های دنیا در دست استکبار و ایادی آنها قرار داشته و  در تلاش اند تا به اسلام ضربه وارد کنند، همه شاهد بودیم که چگونه این رسانه ها در مقابل یک نامه مقام معظم رهبری عاجز شده و توطئه های آنان نقش بر آب شد.

وی ادامه داد: نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی یکی از بهترین شیوه های تبلیغ دین در عصر حاضر است که همگی شاهد اثرات و بازخوردهای بسیار مناسب آن  بودیم.

امام جمعه ارومیه، تصریح کرد: با توجه به این نامه و بازخوردهای آن می توان یکی از راهکارها را جایگاه بزرگان دین در جامعه اسلامی دانست، به طوری‌که در کنگره ضد تکفیری ها هم که چندی پیش در قم  و به همت مرجعیت شیعی برگزار شد، همه شاهد بازتاب های بسیار خوب آن بودیم، لذا به نظر می رسد که امروز، نیازمند کنگره ای عظیم  با بعد بین المللی در خصوص تببین انقلاب اسلامی، با محوریت علمای بزرگ هستیم.

وی اذعان داشت: راهکار دیگر این ‌است که در اقدامی پژوهشی و با درون مایه علمی  عوامل اسلام هراسی و جنبه های که استکبار در این راستا به آن دامن می زند را شناسایی کرده و  در راستای دفع آنها اقداماتی را انجام دهیم.

این استاد حوزه گفت: در این راستا می توان به برگزاری نشست‌های علمی نقادانه گروهک‌های تروریستی و افراطی اشاره کرد، البته در این محافل نیز باید از حضور اندیشمندان اسلامی سراسر دنیا بهره ببریم تا شاهد اثرگذاری آن باشیم.

به گفته وی ، باید نتایج این نشست ها  در اختیار تمام اندیشمندان جهان قرار بگیرد تا شاهد تاثیرپذیری بیشتر آن در جوامع اسلامی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی، در بخش پایانی سخنان خود  تصریح کرد: هم چنین برای این‌که به دنیا و ایادی استکبار ثابت کنیم که حکومت اسلامی می تواند یک کشور را بخوبی اداره کند، باید عوامل موفقیت انقلاب و پیشرفت هایی را که صورت گرفته بررسی و تبیین کنیم و به همه نشان دهیم که در سایه دین می توان پیشرفت کرد.

مبانی اصلی انقلاب خدشه ناپذیر است

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام، هم در این گفتگو  اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از اسلام ناب است لذا کسی نمی تواند آن‌را خدشه دار کند، چرا که مبانی اسلام با فطرت انسانها سازگار است.

نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری، ادامه داد: با این حال که همگان می دانند اسلام دینی الهی است، ولی در طول تاریخ باز هم شاهد بودیم که افراد بسیاری در صدد ضربه زدن به آن بوده و سنگ اندازی های بسیاری هم در راه گسترش آن انجام دادند.

وی افزود: امروز هم عده ای در جهان هستند که نمی خواهند نور هدایت اسلام روشن بماند و هدایتگری بشر را انجام دهد، چرا که اگر راه گسترش اسلام باز باشد، همه بشریت همه به آن رجوع خواهند کرد.

امام جمعه شهرکرد گفت : البته این عوامل باعث نمی شود که ما از کار خود انصراف داده و به تبلیغ دین نپردازیم، بلکه ما باید همواره به تبلیغ و ترویج آن اهتمام داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این دوران که شاهد هجمه همه جانبه استکبار جهانی به دین مبین اسلام هستیم، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از بهترین اقدامات ارزشمند را در زیبا جلوه دادن مبانی اسلامی، شاهد بودیم؛ نامه‌ای که ایشان در شرایط حساس امروزی که دشمن درصدد خشن جلوه دادن اسلام است، برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی نگاشته‌اند، به طوری که این نامه به سرعت از سوی جامعه مخاطب مورد پذیرش قرار گرفت.

این استاد حوزه، تصریح کرد: دعوت ولی امر مسلمین از جوانان برای مراجعه به منبع اصلی اسلام ، حکایت از آن دارد که ما امروز برای دعوت سایر ملل به دین، باید شرایط رجوع به منابع اصلی اسلام را در همه جای دنیا فراهم کنیم و امروز که دنیای ارتباطات و اطلاعات است، باید از این فرصت در این راستا بهترین بهره را ببریم.

وی اذعان داشت: امروز ما از انقلابی صحبت می کنیم که بر اساس آموزه های الهی و توسط شخصیتی الهی چون امام خمینی(ره) پایه گذاری شده، اما برای تبلیغ این انقلاب آن‌طور که باید اقدامات شایسته ای انجام نشده، لذا ما برای معرفی اسلام ناب به جهان، که همان مبانی انقلاب است، باید هزینه کنیم، چون این امر وظیفه و رسالت اصلی ما است. البته مسئولان هم نباید در این زمینه بخل ورزیده و از هزینه کردن هراس داشته باشند.

از امکانات نوین روز استفاده کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد میرعمادی نیز در این گفت‌وگو  با تاکید بر این‌که امروز وظیفه حوزه های علمیه در برابر مسایل جهان بسیار سنگین است، اظهارداشت: در دنیایی که بسیاری از مردم غرب از زندگی مدرن و صنعتی خسته شده و  به دنبال مأمنی می گردند، باید دین اسلام که مطابق با فطرت بشریت است، به آنها ارائه گردد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان، افزود: آمارگرایش مسلمانان به دین مبین اسلام در سراسر جهان نشان دهنده جایگاه این دین مبین در قلوب ملت ها می‌باشد و این فرصت بسیار نابی برای تبلیغ دین است که شاید در طول سالیان گذشته به این صورت وجود نداشته، لذا باید از تمام قوا برای ترویج احکام الهی استفاده گردد.

وی نیز در ادامه گریزی به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا شمالی  زد و در این خصوص گفت: این نامه قطعاً بهترین راه برای تبلیغ دین در دنیای کنونی است و باید در این برهه، این  پیام را واکاوی کرده، الگویی برای تحول گرایی در تبلیغ اسلام قرار دهیم.

این استاد حوزه، با تاکید بر این‌که همه باید در راستای گسترش و ترویج نامه رهبری گام بردارند، اذعان داشت: رسانه های برون مرزی، وزرات امور خارجه، مجمع تقریب و مجمع اهل بیت(ع)، دستگاه دیپلماسی و موسسات حوزوی از جمله نهادهایی هستند که در عرصه بین المللی فعالیت کرده و همه باید در  راستای نشر نامه رهبری تلاش نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی افزود: البته در راستای صدور پیام انقلاب نمی‌توان نقش روحانیون و نهادهای حوزوی را نادیده گرفت، امروز در این عرصه نیز فعالیت های خوبی انجام شده ولی باید این اقدامات طوری باشد که این نهادها به بلندگوی حوزه تبدیل گردند.

امام جمعه خرم آباد، بر ارتباط گیری نهادهای حوزوی با نهادهای دینی بین‌المللی تاکید و خاطرنشان ساخت: در این راستا نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده، ولی  تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

گزارش : علی سعادت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha