شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام پارسانیا

حوزه/ همایش «هویت انقلاب اسلامی» با حضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و طلاب مؤسسه تخصصی خطابه امیربیان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این همایش که شب گذشته در موسسه  تخصصی خطابه امیر بیان برگزارشد، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در  این همایش اظهار داشت: قرن بیستم را قرن انقلاب های آزادی بخش نامیده اند و بخش های گوناگون جهان همچون: آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا و ... شاهد انقلاب های متعددی بود.

وی با بیان این مطلب که این استعمار در قرون 18 و 19 بر دنیا حاکم بود، ابراز داشت: ما در قرن بیستم در ایران با دو انقلاب مواجه شدیم که اولی در آغاز قرن و دیگری در پایان قرن با فاصله قریب به 70 سال بوده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران دو انقلابی است که در قرن بیستم اتفاق افتاده است، خاطرنشان ساخت: این دو انقلاب با تمام انقلاب های متفاوت بوده و آنچه که این تفاوت را نشان می دهد، هویت این انقلاب ها است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه انقلاب های قرن بیستم عمدتا ضد استعماری غربی بوده است، تصریح کرد: آرمان ها، اهداف، شعارها و ایدئولوژی های این انقلاب ها مطابق با ایسم های مدرن بوده و در این قرن ما شاهد جهانی دو قطبی شده ایم که متشکل از بلوک غرب و شرق بوده است.

این کارشناس تاریخ یادآور شد: انقلاب های شکل گرفته در این دو بلوک شرق و غرب، سیاسی بوده و یک طرف این بلوک، جناح سرمایه داری و طرف دیگر آن سوسیالیست ها و مارکسیست ها قرار داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این مطلب که تا یک دهه پس از انقلاب اسلامی ایران این جهان دو قطبی وجود داشت، گفت: نامه مشهوری از حضرت امام خمینی(ره) خطاب به گورباچف وجود دارد که در آن فرموده اند: صدای خردشدن استخوان های مارکسیسم به گوش می رسد که خیلی ها، این سخن امام را به سخره گرفتند؛ اما بعدها به این پیش بینی امام رسیده بودند.

وی ادامه داد: در جنگ 8 ساله علیه ایران، هر دو بلوک در مقابل ما حضور داشتند.

عضو شورای عالی  انقلاب فرهنگی با اشاره به پاسخ یکی از نویسندگان خارجی درباره این سوال که چرا ایران انقلابی ترین کشور جهان است؟، ابراز داشت: این نویسنده آورده است: دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران با تمام انقلاب ها تفاوت داشته است؛ حتی به لحاظ شکلی؛ چراکه تمام این انقلاب ها در یک الگوی چریکی و مارکسیستی قرار می گیرد و بخشی از جامعه با آن گروه همراه می شود؛ اما دو انقلاب در ایران به شدت مردمی بوده و تمام قشرهای گوناگون در آن حضور داشتند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: امام راحل(ره) اجازه ندادند گروهی در این انقلاب با حرکتی چریکی کار را به پیش ببرد و حتی اجازه نمی دادند برخی از ترورها انجام شود و بی نظمی به پیش آید.

این کارشناس تاریخی خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران با حضور تمام مردم شکل گرفت و همین حرکت بود که عالم را به حیرت فرو برد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا یادآور شد: در انقلاب اسلامی جمعیتی با تکبیر حرف های خود را بیان کرده و با مفاهیم دینی سخن می گفتند.

وی تصریح کرد: انقلاب ما همانند انقلاب های دیگر در برابر مهاجم از ترس دشمن به خود او پناه نبرد؛ بلکه این ایمان و نظریه های اسلامی بود که به این انقلاب کمک کرد.

عضو شورای عالی  انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: هویت ما به ملت و ملت ما اسلامی بود و تمام مسلمانان با این هویت با هم زندگی می کردند؛ البته درون این ملت نژادهای گوناگونی وجود داشت؛ اما اسلام آنان را همراه و همگام  کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha