پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی گفت: جهانیان باید با مطالعه قرائت‌های گوناگون از اسلام، با حقایق آن آشنا شوند و بیش از پیش آن را دریابند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار سفیر استرالیا در ایران، ضمن خوش‌آمدگویی به «آقای پال فلی» و ابراز امیدواری از ثمربخش بودن سفر وی به قم،  به قرائت‌های سه‌گانه از اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن گرایش‌های مذهبی در اسلام، می‌توان سه قرائت را از آن برشمرد.

وی گفت: قرائت نخست از اسلام، به سکولاریسم و لیبرالیسم گرایش دارد و اسلام را با توجه به اینها تفسیر می‌کند. براساس این قرائت، اسلام باید کاملاً منطبق با این مکاتب تعریف شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از نکات مثبت این دیدگاه را پاسخ‌گویی به بعضی از مسائل اسلامی دانست و در عین حال، تصریح کرد که براساس این قرائت، برخی از مفاهیم دینی مانند عدالت و مردم‌سالاری، مورد غفلت واقع می‌شود.

رئیس جامعه‌المصطفی، در ادامه، با اشاره به قرائت دوم، بیان نمود: قرائت دیگر، به تفسیر سطحی از مبانی اسلام بسنده می‌کند. در این قرائت مفاهیمی همچون جهاد، مقاومت و... تحریف می‌شود و نتیجه این قرائت، چیزی جز خشونت، تکفیر و افراطی‌گری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: باید اذعان کنیم که متأسفانه، چنین قرائتی تحت لوای برخی از قدرت‌های غربی نمو می‌یابد که عجیب به نظر می‌رسد.

وی، با اشاره به قرائت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران از اسلام، خاطرنشان ساخت: قرائت سوم از اسلام، که ما معتقدیم بهترین و کامل‌ترین قرائت از آخرین دین آسمانی است، به حقوق انسان‌ها احترام می‌گذارد، اهل گفت‌وگو و تعامل با فرهنگ‌ها و ادیان دیگر است، از جنگ‌افروزی‌های بی‌حاصل پرهیز می‌کند و در عین حال، معتقد است که باید در برابر ستم ایستاد و طبق ضوابط مشخص، در برابر آن مقاومت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، با بیان این که  جامعه‌المصطفی آماده‌ است با مراکز علمی و دانشگاهی استرالیا همکاری همه‌جانبه داشته باشند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که جهانیان با مطالعه قرائت‌های گوناگون اسلام، به ویژه قرائت دوم و سوم، با حقایق اسلام آشنا شوند و بیش از پیش آن را دریابند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ به پرسشی درباره جهاد، شرایط آن و... تصریح کرد: اجازه جهاد، برعهده فقیه مجتهد است، یعنی کسی که سال‌های زیادی در علوم دینی درس خوانده است.

وی  ادامه داد: در عین حال، اگر همه شرایط جهاد محقق باشد، ولی فقیه صاحب فتوا تشخیص دهد که به دلیل مصالح عالی‌تر بشری، بهتر است از جهاد صرف نظر شود، می‌تواند حکم داده، جهاد را متوقف سازد.

وی، با اشاره به مبارزات مردمی در پیش از انقلاب، گفت: در مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، مردم سلاح در اختیار نداشتند و خواسته‌های خویش را به صورت مسالمت‌آمیز و با شعار مطرح می‌ساختند. همچنین در هشت سال جنگ تحمیلی، ایران هیچ گاه به حقوق ملت عراق تعدی نکرد، در حالی که می‌توانست کارهای زیادی در این باره انجام دهد.

در بخش دیگری از این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، با اشاره به جایگاه زن در اسلام، درباره حضور زنان در عرصه‌های مختلف ایران اسلامی، اظهار داشت: در ایران، حدود هفده ‌میلیون دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که بیش از نیمی از آنان را دختران تشکیل می‌دهند. همچنین حدود پنج‌میلیون دانشجو در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که نزدیک به شصت‌درصد آنان، دختران و زنان هستند. افزون بر این، زنان در مناصب مختلف مانند هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی، مدیریت سازمان‌ها و... حضور دارند. جامعه‌المصطفی هم سی‌هزار دانش‌آموخته و سی‌هزار دانش‌پژوه دارد که از این تعداد، ده‌هزار نفر را بانوان تشکیل می‌‌دهند.

رئیس جامعه‌المصطفی به حضور زنان در بیش از سی انتخابات برگزارشده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در عرصه‌های سیاسی و انتخابات متعددی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شده است، زنان همپای مردان، حضور داشته‌اند. پیش از این نیز زنان در مبارزات مردمی پیش از انقلاب، فعالانه، حضور می‌یافتند، به گونه‌ای که برخی، انقلاب اسلامی را انقلاب زنان می‌نامند.

در ادامه، سفیر استرالیا نیز از فرصتی که در اختیارش گذاشته شد تا با جامعه‌المصطفی آشنا شود، سپاسگزاری نمود و تصریح کرد: در این دیدار، دریافتیم که ایران و استرالیا مواضع مشترک متعددی دارند.

آقای فلی افزود: ما هم همانند شما معتقدیم که باید به قرائت‌های تندروانه از اسلام توجه شود؛ تاکنون، دویست نفر از مردم استرالیا برای شرکت در جنگ با دولت سوریه و عراق، راهی این کشورها شده‌‌اند که نود نفر از آنان در جنگ شرکت کرده‌اند و اطلاع داریم که بیست نفر از آنان نیز کشته شده است. خانواده‌ها باید مراقب باشند تا جوانانشان به سوی چنین تفکراتی کشیده نشوند. می‌‌دانیم که هیچ یک از کسانی که از استرالیا به داعش ملحق شده‌‌اند، از قرائت سوم اسلامی پیروی نمی‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha