جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 344839
۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
6

حوزه /کتاب سودمند «زندگانی حضرت زینب(س)»، نوشته دکتر مصطفی اولیایی در سر فصل‌های متعدد و گوناگون سامان یافته که این مجموعه را دفتر انتشارات اسـلامی به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان معارف اهل بیت(ع) تقدیم گردیده است .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» ناشر در مقدمه به وصف واژه «عاشورا» و سپس نویسنده  در پیشگفتار، به علت و انگیزه خویش در تألیف این اثر، اشاره نموده‌اند. پس از این، مؤلف به شرح مختصری از بیوگرافی عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) و ذکر پاسخ نامه امام حسین(ع) به نامه معاویة بن ابی سفیان و ترجمه آن، پرداخته است.

در فراز بعدی، نقش چشمگیر و حساس حضرت زینب(س) در سرزمین کربلا، سخنان امام حسین(ع) خطاب به عقیله بنی هاشم مبنی بر صبوری و استقامت در برابر دشمنان، سخنان حضرت زینب(س) در کنار پیکر برادر و گفتگوی او با حجت خدا امام سجاد(ع) و ذکر نام نوزده تن از شهداء که از بستگان نزدیک عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) بودند، سخنرانی آتشین و رسواگرانه عقیله بنی هاشم در شهر کوفه و خطابه‌های جانسوز و مهیج فاطمه صغری (ام کلثوم) و امام سجاد(ع) در تمجید و توصیف سالار شهیدان و خیانت و جنایات کوفیان، مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.

همچنین ورود اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مجلس ابن زیاد، گفتگوی تند و بی ادبانه طاغوت کوفه با حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)، قیام شجاعانه عبدالله عفیف نابینا و دخترش ام عامر علیه ابن زیاد، درخواست یزید از عبیدالله مبنی بر ارسال کاروان اسرا و رؤوس شهدا به سوی شام، داستان راهب نصرانی، ورود اسرا به شام، سخنان امام سجاد(ع) خطاب به یزید ملعون و اشعار کفر آمیز پسر معاویه، سخنان کوبنده و افشاگرانه عقیله بنی هاشم(س) خطاب به یزید، بیان گردیده است.

از دیگر مباحث مورد توجه در این مجموعه، گستاخی و جسارت یزید فاسق نسبت به سربریده امام حسین(ع) و اعتراض مرد شامی و سفیر روم به یزید و شهادت آنان، به منبر رفتن حجت خدا امام سجاد(ع) و خطبه‌های کوبنده و تاریخی آن حضرت از قیام اباعبدالله الحسین(ع) و حریم اهل بیت(ع) و رسوایی یزید، مراجعت کاروان رسالت، به سوی کربلا و پیوستن آنان به تربت پاک سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در اربعین است.

در فراز دیگر، به ورود کاروان رسالت، به مدینه و جریان بشیر بن جزلم با مردم مدینه که گفت: یا اهل یثرب لا مقام لکم... و سخنرانی جانسوز امام سجاد(ع) و شرح واقعه کربلا، حکایت عزیمت به کوفه و شام و مراجعت از شام به جانب مدینه و ملتهب شدن مردم مدینه و نفرت عمومی از جنایات آل امیه، سخن به میان آمده است.

قسمت پایانی این کتاب، به محل دفن عقیله بنی هاشم زینب کبری(س) و نقل اقوال مختلف در آن و ذکر فرجام سیاه جنایتکاران، قیام توابین و قیام شجاعانه و دلاورانه مختار بن ابو عبید ثقفی، اختصاص یافته است.

این مجموعه مکرر توسط دفتر دفتر انشارات اسـلامی به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان معارف اهل بیت(ع) تقدیم گردید. امید آن که مورد قبول حضرت حق، قرار گیرد .

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha