شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام نوروزی اردبیل

حوزه/در سده اخیر حوزه اردبیل، وجود حداقل 100 مجهتد وارسته را تجربه کرده و می توان گفت روزگاری دروازه علم قفقاز بود و بسیاری از علمای آن دوران آذربایجان و مناطق اطراف، مراحل سیر و سلوک را در اردبیل طی کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نورزوی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری  «حوزه»، با اشاره به  تاریخچه  حوزه علمیه استان اردبیل، اظهارداشت: اردبیل ازجمله استان هایی است که از گذشته در زمینه علوم دینی پیشتاز بوده و روزگاری دروازه علم قفقازبود و می توان گفت بسیاری از علمای آن دوران آذربایجان و مناطق اطراف، در اردبیل مراحل سیر و سلوک را طی کردند.

وی با بیان این که روزگاری در استان اردبیل بیش از 10 مجتهد مسلم حضور داشتند، افزود: در آن دوران، بسیاری از علما پس از تحصیل در حوزه اردبیل، به نجف اشرف برای کسب علم و تبلیغ در مناطق مختلف کشور عزیمت         می کردند.

*حضور 100 مجتهد در سده اخیر

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل با بیان ان که در سده اخیر، اردبیل، وجود حداقل 100 مجهتد وارسته را تجربه کرده، افزود: با توجه به سابقه دیرین اردبیل در علم  فقاهت و وجود علما و عارفان مشهور در این خطه، موزه مفاخر دینی در این استان راه اندازی شده و تصویر همه علمای سده اخیر در این نمایشگاه، در معرض دید عموم و طلاب و روحانیون قرار گرفته است.

*تحصیل 700 طلبه

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی در ادامه پیرامون وضعیت فعلی حوزه علمیه اردبیل گفت:  در حال حاضر بیش از 6 مدرسه با 700 طلبه و 67 استاد، در سراسر استان فعال هستند.

وی با اعلام این که امروز تمامی پایه های تحصیلی شامل سطوح یک، دو و سه در حوزه علمیه اردبیل تدریس می شود، بیان داشت: درس خارج نیز بصورت غیر رسمی در استان فعال بوده و طلاب در آن شرکت می نمایند.

*وضعیت مطلوب علمی و تبلیغی

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل، با ابراز رضایت از شرایط مطلوب تحصیلی طلاب استان، گفت: طلاب استان توانسته اند با فعالیت های مناسب، در سطح مطلوبی از رتبه های علمی کشور قرار گیرند. در زمینه فعالیت های تبلیغی نیز  وضعیت استان مناسب بوده و هم اکنون 72 روحانی طرح هجرت در استان اردبیل حضور دارند که امور تبلیغی استان را عهده دار هستند.

وی با تاکید بر این که امروز باید حوزه های علمیه در مسیر آموزش های تخصصی گام بردارند، ادامه داد: در همین راستا علاوه بر فعالیت شعبه ای از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،  در صدد هستیم تا چند مرکز تخصصی در استان  از جمله مراکز تخصصی مشاوره، تفسیر و کلام را راه اندازی نماییم.

*ضرورت توسعه حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی همچنین بر ضرورت توسعه حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: قطعا وجود حوزه علمیه در هر منطقه ای علاوه بر خیر و برکاتی که در زمینه تربیت طلاب و امور دینی دارد، در عرصه های اجتماعی هم منشا برکات فراوانی است، لذا باید بر این امر اهتمام داشته باشیم.

*تلاش برای شکوفایی مجدد حوزه اردبیل

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: ساخت دو مدرسه علمیه جدید در استان و در مناطقی که از نعمت حوزه محروم هستند، در دستور کار بوده و موافقت های اصولی اولیه هم در دریافت شده و امیدواریم بتوانیم با فعالیت های انجام شده در راستای شکوفایی مجدد حوزه اردبیل گام برداریم.

انتهای پیام 313/18

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha