جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه/ این مرجع تقلید با اشاره به مخالفت صریح اسلام بر استفاده از مواد مضر، اظهار داشتند: اسلام اجازه نمی دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیافتد؛ تولیدکننده ای که ماده مضر در اختیار جامعه می گذارد، ضامن خسارت شرعی مصرف کنندگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دست اندرکاران هفته سلامت استان قم با ابراز خرسندی از نام گذاری شعار هفته سلامت با عنوان «سلامت غذایی از مزرعه تا سفره»، اظهار داشتند: این مسئله یکی از مشکل ترین مسائل اجتماعی می باشد که بسیاری از بیماری ها و پیری زودرس مردم ایران در اثر استفاده از غذاهای مضر می باشد.

معظم له افزودند: اگر پیام های هفته سلامت عملی شود به یقین تاثیر مهمی در سلامت جامعه خواهد داشت و بار سنگین مراکز درمانی سبک تر می شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کردند: جامعه ما هزینه های بسیاری را به دلیل عدم سلامت غذایی می پردازد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: یک عامل مهم در این زمینه کسانی هستند که می خواهند به درآمد بیشتری دست یابند و به همین دلیل با به کار بردن مواد مضر در مواد اولیه به دنبال منفعت مالی بیشتری هستند و اهمیتی به سلامت جامعه نمی دهند.

ایشان شاهد این مدعا را استفاده از روغن پالم عنوان کردند و گفتند: علت استقبال تولیدکنندگان از روغن پالم این بود که این روغن ارزان است پس باید استفاده شود!

ایشان با اشاره به مخالفت صریح اسلام بر استفاده از مواد مضر، اظهار داشتند: اسلام اجازه نمی دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیافتد؛ تولیدکننده ای که ماده مضر در اختیار جامعه می گذارد، ضامن خسارت شرعی مصرف کنندگان خواهد بود.

معظم له بر ضرورت نظارت بر تولید مواد غذایی تاکید کردند و ابراز داشتند: نظارت سرسری به درد نمی خورد و برخی اصرار دارند با مخفی کاری، مواد مضر را در اختیار جامعه قرار دهند که برای مقابله با این مسئله، دولت باید نظارت و توجه بیشتری داشته باشد و امروز به دلیل عدم نظارت، مواد مضر بسیاری در جامعه قرار دارد.

این مرجع تقلید همچنین نظارت بر فروشندگان را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: این مسئله بدون نظارت جدی حل نمی شود و اگرچه هزینه دارد اما در بلندمدت برای جامعه مفید است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم توجه مردم به تغذیه صحیح تاکید کردند و افزودند: مردم معمولا به جای اهتمام به سلامت خود به دنبال غذاهای چرب و شیرین می روند؛ وقتی مردم به خودشان رحم نکنند، دیگران چگونه رحم کنند؟

ایشان بر لزوم آموزش همگانی به جامعه نیز تاکید کردند و گفتند: با استفاده از ظرفیت رسانه ها به مردم آموزش داده شود که مصرف غذاهای مضر چه خطراتی برای سلامتی آن ها به دنبال دارد.

معظم له افزودند: آموزش های سلامت در قالب مسابقات و تولید فیلم و سریال صورت گیرد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: تقلیدهای کورکورانه نیز موجب به خطر افتادن سلامت غذایی مردم شده است؛ شاهد این مسئله مصرف غذاهای بی ارزش غربی است.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: برای جلوگیری از غذاهای مضر در جامعه، نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی هستید؛ کنگره و سمینار و گفت وگو خوب است اما این ها باید مقدمه اجرایی شدن باشد.

ایشان با اشاره به توجه قرآن و دین به سلامت غذایی جامعه، تصریح کردند: قرآن مجید 1400 سال پیش به ما دستور داده است که نگاه کنید غذاهایی که مصرف می کنید چگونه از درون خاک تیره رشد می یابند که این مسئله نشان از درس توحید است.

معظم له افزودند: به تازگی در مطالعه سوره کهف به این مطلب رسیدم که اصحاب کهف تاکید دارند از غذای پاکیزه خریداری کنند که این مسئله نشان از توجه به تغذیه پاک دارد. 

این مرجع تقلید تصریح کردند: بسیاری از مسائلی که در اسلام حلال و حرام می باشد به دلیل رعایت سلامت انسان است؛ اینکه مشروبات الکی و گوشت مردار و خون و ... تحریم شده اند به رعایت مسائل بهداشتی و سلامت انسان بازمی گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: مردم علاوه بر نوع غذا، نسبت به استفاده از مقدار غذا نیز توجه داشته باشند؛ بنده فکر می کنم سلامت انسان در کاهش مصرف غذا و افزایش فعالیت بدنی است. 

ایشان افزودند: ما سعی می کنیم به آنچه می گوییم عمل کنیم و امیدواریم در کلان نیز به این مسائل توجه شود.

معظم له در پایان بر ضرورت توجه به تغذیه صحیح از ایام جوانی تاکید و خاطرنشان کردند: انسان در جوانی نسبت به استفاده از غذاهای مصرفی ملاحظه نمی کند و در میانسالی دچار مشکلات سلامت می شود که به همین دلیل لازم است از ایام جوانی نسبت به تغذیه سالم اهتمام وجود داشته باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha