چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 348913
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
محققی لاهیجی

حوزه/ همایش نکوداشت استاد محققی لاهیجی نخستین مدیر و موسس مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با حضور علما و روحانیون در لاهیجان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گیلان، سمینار نکوداشت عالم فقید آیت الله محمد محققی‌لاهیجی نخستین امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان، امروز با حضور علما ، روحانیون،دانشجویان  و مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

برپایه این گزارش: مرحوم آیت‌الله محققی‌لاهیجی یکی از مشاهیر لاهیجان بوده که در سال 1289 شمسی در محله گابنه لاهیجان به دنیا آمد و نخستین سفیر و مبلغ شیعی در دنیای غرب بود.

محققی‌لاهیجی عالم ربانی گیلان پس از کسب علوم و دروس متوسطه به درس خارج بزرگان راه یافت و بیشترین استفاده را از درس خارج فقه و اصول آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری (ره) برد. آیت‌الله حائری، سید محمد تقی خوانساری، میرزا محمد همدانی، استاد ادیب طهرانی و مرحوم آیت‌الله مرعشی، از جمله اساتید دوره سطح وی بودند.

محققی‌لاهیجی در سال 1313 شمسی به قم مهاجرت کرد و در مدرسه رضویه حجره گرفت و مشغول تکمیل علوم حوزوی شد و در همین ایام در مشهد ریاضیات تدریس می‌کرد و بعد عازم قم شد و سطوح عالی علوم دینی را در قم آموخت و همزمان در این شهر علم هیئت، فیزیک و دیگر علوم طبیعی را برای طلاب علاقه‌مند تدریس می‌کرد.

محققی‌لاهیجی نماینده آیت‌الله بروجردی به مدت 10 سال از سال 1334 از طرف آیت‌الله بروجردی به عنوان سفیر شیعه در اروپا انتخاب شد و در هامبورگ آلمان به تبلیغ معارف دینی و اسلامی پرداخت و مسجد شیعیان در هامبورگ را ساخت.

گفتنی است: آیات شهید مرتضی مطهری، سید موسی شبیری، سید عبدالجواد جبل عاملی و... از شاگردان عالم وارسته گیلانی مرحوم محققی‌لاهیجی بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha