شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
1

حوزه/ دکتر هشام عبدالکریم قریسه رئیس دانشگاه زیتونه تونس عصر جمعه در نشست اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،در ابتدای این جلسه که به ریاست آیت الله یزدی و با حضور دیگر اعضا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، دکتر هشام عبدالکریم قریسه رئیس دانشگاه زیتونه تونس ضمن معرفی؛ به تاریخچه تأسیس دانشگاه زیتونه در سال 120 هجری اشاره؛ و بر اشتراک همه مذاهب اسلامی در اصول و ارکان دین اسلام تأکید کرد و اختلافات فقهی بین مذاهب اسلامی را در فروع احکام دانست و گفت که این فروع ضربه‌ای به اسلامیت پیرامون مذاهب نمی‌زند.

وی فتنه مسلمان‌کشی داعش در یمن و سوریه و عراق را استمرار وهابیت و ریشه‌‌دار در گروه خوارج دانست و زمینه پیدایش این تفکرات انحرافی را بدوی بودن و جهل و عدم عقلانیت عرب های بیابان های استان نجد عربستان شمرد.

رئیس دانشگاه زیتونه اجتهاد را مشروط به ضوابطی مانند عدم مخالفت نص و حکم قطعی عقل دانست و فتواهای صادره از تکفیریان را خارج از محدوده ضوابط اجتهاد مشروع شمرد.

 وی تصریح کرد که این همه مسلمان کشی توسط داعش چهره اسلام را در عالم تخریب کرده است.

دکتر هشام گفت: اولین کتاب هائی که در زمان محمد بن عبدالوهاب بر ردّ او نوشته  شد توسط علماء تونسی بود.

وی گفت صدها نفر علماء معتدل اهل سنت تونس به جرم اسلام معتدل زندانی شدند که خودم نیز دو سال زندانی کشیده‌ام.

رئیس دانشگاه زیتونه گفت: ما ارادت زیاد به ائمه اهل البیت (علیهم السلام) داریم، به امام علی(ع) ارادت داریم و پدر من که از علماء بزرگ بود نهج البلاغه‌ای داشت که مرتب می‌خواند و اکنون ارث به من رسیده و همراه خودم آورده‌ام و از آن استفاده می‌کنم، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) طبق گزارش تاریخ با حضور خود در فتح تونس نقشی در مسلمان شدن ما داشته‌اند، امام زین‌العابدین (علیه السلام) در کنار مسجد الحرام که مورد استقبال مردم قرار گرفت هشام بن عبدالملک از باب انکار گفت: این مرد کیست نمی شناسم، اما فرزدق شعری در مدح حضرت خواند که سرزمین مکه و مدینه وی را می‌شناسند، دکتر هشام ابیاتی از اشعار فرزدق را خواند. وی در مورد شخصیت امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) گفت: امام باقر (علیه السلام) چون علم را شکافت باقر نامیده شد. و امام جعفر صادق(علیه السلام) استاد امام مالک بوده و امام مالک در کتاب حج چندین حدیث از ایشان نقل کرده است.

بر اساس این گزارش؛ سپس گفتگویی بین اعضای جامعه مدرسین و دکتر هشام پیرامون ضرورت بهره‌گیری از احادیث ائمه اهل البیت(علیهم السلام) در منابع اجتهاد براساس آیات شریفه قرآن مانند آیه تبلیغ و آیه اکمال و همچنین بحثی از ضرورت اقدام مشترک علمای اسلام در مقابل گروه‌های تکفیری انجام گرفت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha