جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله صافی شیخ فضل الله

حوزه / همزمان با ایّام شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری قدّس سره، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با حضور در مقبره آن مرحوم، به تجلیل از شخصیت ایشان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجره مقبره شهید شیخ فضل الله نوری که در این ایّام پذیرای خیل مشتاقان به همراه سخنرانی وعّاظ در بیان تاریخ بزرگ مشروطه مشروعه و نیز بیان فضائل آن مرحوم است، با حضور این مرجع  تقلید  حال و هوای معنوی خاصی گرفت.

معظّم له به اصرار حاضران، در این جلسه باشکوه، چند دقیقه ای را به بیان فضایل آن شخصیت بزرگ پرداختند.

ایشان ضمن ابراز خوشحالی از این که مقبره شهید شیخ فضل الله نوری، به محلّ بیان فضایل آن مرحوم تبدیل شده است گفتند:: باید قدردان این شخصیت و بزرگمرد تاریخ باشیم که جلوی انحراف نهضت مشروطه ایستاد و با فدای جان خود، نشان داد که باید پایبند شرع بود و در همه حال، اسلام را ترویج کرد. 

این مرجع تقلید در ادامه، با بیان سابقه رفاقت صمیمانه والد خود با مرحوم شیخ فضل الله، افزودند: مرحوم والد ما آیت الله آقای آخوند ملامحمدجواد اعلی الله مقامه، از دوستان صمیمی و همفکران شهید در نهضت مشروطه مشروعه بودند.

والد ما نقل می کردند در ايّامي كه مجاهدين، تهران را گرفته بودند و مرحوم شيخ در منزل خود تحت محاصره بود، سه روز قبل از اعدام آن شهید، به منزل ایشان رفتم و از من پرسيدند: چه بايد كرد؟

گفتم: امروز مشير السّلطنة در بين راه مورد سوء قصد قرار گرفته، و او خودش را در كالسكه انداخته که سورچي وی را به منزل رسانيده و او فوراً از سفارت روس درخواست كرده که پرچم روسيه را بر سر در منزلش نصب كردند و از تعرّض مجاهدين مصون ماند.

آن مرحوم فرمود، هنگامي كه حضرت سيّدالشّهداء علیه السلام در روز عاشورا در مقام اتمام حجّت بر آمد، فرياد مي‌كردند تا نگذارند سخنان آن حضرت شنيده شود؛ الان هم نيز وضع به همان منوال است، نمي‌گذارند من حرفم را بزنم.

معظم له در ادامه با بیان شجاعت و صلابت مثال زدنی آن شهید بزرگ و پایبندی ایشان به اسلام عزیز، بیان داشتند: مرحوم والد ما می فرمود، وقتی ایشان عرایض بنده را شنید، فرمود: من در نظر كفّار و اجانب از علماي طراز اوّل اسلام به شمار مي‌آيم، اگر من براي حفظ جان خود پرچم كفّار را بر سر خانه‌ام بزنم، مثل اين است كه اسلام به كفر پناهنده شود. اگر اينها مرا بكشند، براي من آسان‌تر و گواراتر است از اين كه به كفّار پناهنده شوم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پایان، برای شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری، طلب علوّ درجات و برای حاضران در جلسه، توفیق ادامه راه آن بزرگوار را مسألت نمودند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha