شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 352194
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
استاد انصاریان

حوزه/ کسی که به وام های کلان بانکی دلگرم نبوده و دخل و خرج خود را حسابرسی کند، نسبت به دیگران مشکلات اقتصادی به مراتب کمتری دارد و مجبور به قرض و بدهی نمی شود، لذا می‌تواند زندگی آبرومندانه‌ای را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در جمع روزه داران، در حسینیه همدانی‌های تهران با اشاره به روایت «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره» ، گفت: خدا رحمت کند آن انسانی که قدر، اندازه و موقعیت خویش را بشناسد، و در هیچ امری از امور زندگی از حدود خویش تجاوز نمی کند.

وی افزود: در طول تاریخ اسلام هرکس به این روایت عمل کرده، به مقامات معنوی بالایی رسیده؛ البته ارتقای مقامات معنوی، برای خود اشخاص قابل درک است. حضرت امام جواد(ع) در حدیثی با عبارت «الکمال کل الکمال» کمال انسان را به سه امر پیوند می‌دهند؛ و نخست می‌فرماید «التحقق فی الدین/ دین را بشناسد».

این مفسر قرآن و نهج البلاغه ادامه داد: دین در سه بخش عقاید، اخلاق و عمل خلاصه می‌شود که البته شناختن آن هم زمان زیادی نمی خواهد و یک استاد مسلط و آگاه می تواند در چهار جلسه دین را به ما بفهماند. امام جواد(ع) می‌فرماید؛ اندازه گیری در خرج و دخل بخش دیگری از کمال انسانیت است. یعنی کسی که خود را دلگرم به وام های کلان بانکی نکرده و دخل و خرج خود را حسابرسی کند، نسبت به دیگران مشکلات اقتصادی به مراتب کمتری دارد و مجبور به قرض و بدهی نمی شود و می‌تواند زندگی آبرومندانه‌ای را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه صبر بر مصائب و مشکلات از دیگر کمالات انسانی است، افزود: صبر بر بلاها یعنی انسان در اوج سختی ها از گردونه­ ایمان به خدا خارج نگردد. پیشامدها او را بی حوصله و دل سرد نکند و در دین خدا باقی بماند. بنابراین کسانی که قدر خود را شناختند و قائل شدند به اینکه ما مملوک هستیم و مالک ما خداست و اوست که تمام مصلحت دنیا و آخرت ما را می داند و از همه عالم نسبت به وجود من داناتر است پس بهتر می تواند مرا در زندگی راهنمایی کند و این همان اعتقاد اهل توحید و معرفت می باشد، که هیچ معبودی را در کنار خدا عَلَم نکردند تا برای او در اطاعت شریک قائل شوند و بگویند ما هم از خدا اطاعت می کنیم و هم از شیطان! بلکه همه­ وجودشان فریاد می زند «لا اله الا الله».

استاد انصاریان اضافه کرد: کسانی که بر اساس روایت پیامبر(ص) قدر خود را شناختند، توجه داشتند که وجودشان معدن خدا در این عالم بوده و خدا در این معدن 12 گوهر قرار داده؛ از همین رو تا روز آمدن ملک الموت این 12 گوهر را با دعا و گریه در وجود خود نگاه داشتند، تا دزد، محبت اهل بیت(ع) را از دل شان نبرد، چون به توفیق خدا قلب شان، قلب هدایت شده ای است.

وی یادآور شد: داشتن زندگی پاک، ظلم نکردن به دیگران، خوش اخلاقی، رعایت حق الناس و... از ویژگی های حیات طیبه قلوب هدایت شده می باشد، چون می دانند که چگونه زندگی کنند تا رضایت و خشنودی خداوند متعال را کسب نمایند. خداوند نیز در قرآن کریم تاکید می کند، با خودتان قلب سلیم بیاورید تا مشمول رحمت او و دعای فرشتگان قرار گیرید.

این محقق حوزوی تصریح کرد: صاحبان قلب سلیم، همواره از خدا می خواهند تا آن را برای شان نگه دارد. پس معلوم می شود که هدایت قلب، ضربه پذیر بوده و باید آن را حفظ کرد و از خدا خواست تا قلب به سوی گناهان و ظلم‌ها منحرف نشود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه های حفظ قلب سلیم، خواندن آیه 8 سوره آل عمران است. همچنین این دعا همواره مورد توجه اولیای خدا بوده «­پروردگارا، دل‏هاى ما را پس از آنكه ما را راهنمايى كردى منحرف مگردان، و از جانب خود رحمتى به ما مبذول دار، زيرا كه تويى كه بسيار بخشنده‏اى». بنابراین باید از خدا بخواهیم که قلب ما را مملو از محبت اهل بیت(ع) قرار دهد تا از حق و صراط مستقیم منحرف نگردد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha