شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احیای شبهای قدر در هامبورگ

حوزه/ در شب های قدر، مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جوانان از ملیت های مختلف مواجه بود و شاید تاکنون بی سابقه بوده باشد که حکایت گر این مسأله مهم است که نیاز معنوی با وجود همه مظاهر دنیوی در دنیای امروز، روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم ویژه لیالی قدر و عزاداری شهادت خورشيد جهان افروز عدالت، مولای متقيان علی علیه السلام در شب های نوزده، بيست و يک و بيست و سوّم ماه مبارک رمضان، با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و مؤمنان خداجو و محبّین اهل بیت علیهم السلام از مليت های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

برنامه های قبل از اذان مغرب و افطار:

در این شب­ها برنامه مرکز اسلامی هامبورگ مانند شب های گذشته، دو ساعت قبل از اذان مغرب با تلاوت یک جزء قرآن­ کریم شروع شده و پس از آن فرازهایی از دعای جوشن کبیر توسط آقای کامرانی مدّاح اهل  بیت علیهم السلام قرائت می شد. در ادامه حجّت الاسلام والمسلمین رنجبر به ایراد سخنرانی می پرداخت.

وی با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع)، استفاده از تمثیل های دلنشین و نیز اشعار زیبا به بیان نکات اخلاقی می پرداخت که حاضرین در جلسه را به فکر و تدبّر وادار می­نمود.

حجت الاسلام رنجبر در بخشی از سخنان خویش با اشاره به شعری از مولوی اظهار داشت: برخی از انارها ظاهرشان خیلی خوش رنگ و لعاب است اما وقتی می شکنی می بینی، پوسیده و خراب است، بالعکس برخی از لحاظ ظاهر ریز هستند و رنگ و لعاب چشم گیری هم ندارند ولی وقتی می شکنی خیلی شیرین هستند.

انسان­ها نیز مثل انار هستند یعنی ظاهر و باطنشان متفاوت است. برخی در ظاهر بسیار منظم و خوب و از لحاظ اجتماعی خوش آوازه هستند ولی در باطن و حقیقت تهی بوده و چیزی ندارد. بالعکس برخی بی نام و نشان و بسیار ساده زندگی می کنند ولی در دستگاه الهی از جایگاه والایی برخوردار هستند. لحظه مرگ برای انسان مانند شکستن برای انار است انار وقتی شکسته می شود تازه خودش را نشان می دهد و حقیقتش آشکار می شود. انسان هم با مرگ حقیقت وجودش ظهور و بروز پیدا می کند.

کشتن  و  مردن که  بر نقش تن  است     چون  انار  و  سیب را بشکستن  است

آنچه شیرین است ،  آن شد  نار دانگ     وآن که پوسیده ست ، نبود غیر بانگ

پس از برنامه سخنرانی و اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، مؤمنان روزه دار میهمان سفره اطعام علوی بوده و در جمعی با صفا روزه خود را افطار نمودند.

برنامه پس از افطار ( مراسم ویژه احیاء)

مراسم ویژه شب های قدر که دقایقی بعد از افطار آغاز می  شد، شامل برنامه های قرائت فرازهایی از دعای جوشن کبیر و عزاداری، سخنرانی و مراسم قرآن به سر بود.

در شب 23 ماه مبارک رمضان به مناسبت یکی از شب های احتمالی قدر، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، با تاکید بر اهمیت شب  قدر به عنوان شب تعیین مقدّرات و نزول قرآن کریم، با اشاره به آیه دهم سوره مبارکه انبیاء افزود: شب قدر شب نزول قرآن است. قرآن آمده که ما آنچه را از یاد برده ایم به خاطر آوریم. « لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُ‌كُمْ أَفَلا تَعْقِلُونَ؛ ما كتابى به سوى شما نازل كرديم كه يادِ شما در آن است. آيا نمى‏انديشيد؟»

در مورد معنا و مفهوم عبارت « فیه ذکرکم » بیانات مختلفی شده است. فیه ذکرکم یعنی اینکه آوازه و حرمت مسلمانان به واسطه قرآن کریم است. فیه ذکرکم یعنی عزّت شما مسلمانان به برکت همین قرآن است. فیه ذکرکم یعنی اینکه آنچه مربوط به دین و دنیای شماست در این قرآن آمده است. همچنین خصوصیت این کتاب یادآوری آن اموری است که انسان آنها را فراموش کرده است. لذا پیامبر اکرم (ص) مذکّر است. فیه ذکرکم یعنی اینکه اگر می خواهید انسان را خوب بشناسید فقط از طریق این قرآن امکان پذیر است چرا که قرآن « معرِّف» واقعی انسان است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش از اسلام به عنوان دین عقلانیّت و اعتدال یاد کرد و افزود: عقل اگر فرمانده بدن نباشد و اسیر هوا و هوس­های نفسانی شود، همه اعضاء و جوارح اسیر خواهند شد. افراط و تفریط و جهل و گمراهی قطعاً در نتیجه اسارت و بندگی عقل است. چه بسیار دیده شده که شخص نماز می­خواند ولی رشد معنوی ندارد؛ چراکه غیبت و تهمت و .. اجازه رشد به او نمی­ دهند. ممکن است کسی 21 ساعت روزه داشته باشد ولی به واسطه موانع رشد، فقط در همین صوم البطن مانده باشد. در روایت داریم که فرموده اند: صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن

شب قدر برای کسی شب قدر است که قدر خودش را می شناسد. شب قدر، شب آشتی است برای کسی که بنای آشتی دارد. ما بر خودمان اسراف کرده ایم امّا خداوند می فرماید: « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَ‌فُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّ‌حْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ‌ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِيمُ؛ اى بندگان من كه بر زيان خويش اسراف كرده‌ايد، از رحمت خدا مأيوس مشويد. زيرا خدا همه گناهان را مى‌آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان» . خداوند بنای بخشش دارد اگر قرار بود پرده ها کنار برود و آبروی افراد ریخته شود، در همان روزهای اوّل گناه آبرویی برای کسی باقی نمی ماند.

وجود نازنین امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که فرمود: هر کس یک سال پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه او را می‏پذیرد. سپس فرمود: یک سال زیاد است؛ هر کس یک ماه پیش از مرگش توبه کند، خدا توبه او را می‏پذیرد. سپس فرمود: یک ماه زیاد است؛ هر کس یک جمعه یک هفته پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه او را می‏پذیرد. سپس فرمود: یک جمعه هفته زیاد است؛ هر کس یک روز پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه او را می‏پذیرد. سپس فرمود: یک روز زیاد است؛ هر کس پیش از مشاهده مرگ توبه کند، خداوند توبه او را می‏پذیرد.

 در ادامه برنامه، مراسم قرآن به سرنهادن، توسط مدیر مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید که طی آن مؤمنان خداجو در فضایی معنوی با نداي آسماني بك يا الله ، بك يا الله و واسطه قرار دادن چهارده معصوم علیهم السلام به توبه، استغفار و راز و نياز با معبود خويش پرداختند.

بخش سوم برنامه های شب های قدر از ساعت 30 دقیقه بامداد با خواندن نماز قضاء [به صورت جماعت] شروع شده، با دعا و مناجات ادامه یافته و پس از صرف غذای سحری، نمازجماعت صبح اقامه گردید.

روزه های 21 ساعته در آلمان

لازم به ذکر است با اینکه روزهای این ایام بسیار بلند بوده و مدت زمان روزه مومنین تا 21 ساعت هم به طول می انجامد، ولی حضور مستمر مردم در همه روزهای ماه مبارک قابل توجه بود؛ خصوصاً در شب های قدر مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جوانان از ملیت های مختلف مواجه بود که شاید تاکنون بی سابقه بوده باشد و این حکایت گر این مسأله مهم است که نیاز معنوی با وجود همه مظاهر دنیوی در دنیای امروز، روز به روز در حال افزایش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha