یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: راضی کردن کشورهایی که سال ها از انقلاب سیلی خوردند بسیار دشوار است؛ مسلماً آنها در راستی آزمایی به راحتی به مواردی استناد می کنند تا جلوی حرکت ایران اسلامی را بگیرند..

حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به توافق ایران و 1+5 و مسائل اقتصادی پیرامون آن گفت: بر اساس برجام، در حال حاضر تحریم ها برداشته نمی شود، بلکه با اجرای کامل آن در عرصه هایی این اتفاق می افتد.

وی با اشاره به سابقه تاریک استکبار در توافقات، اجرای درست این توافق نامه را بعید دانست و گفت: اگر آمریکا و غرب بر تعهدادشان پایبند باشند و بخواهند تحریم ها علیه ایران را بردارند، این اتفاق به این زودی نمی شود، بلکه بعد از راستی آزمایی بر اساس آژانس هسته ای -یکی از خطوط قرمزی که به آن توجه نشد- انجام می گیرد.

حجت الاسلام معصومی نیا با بیان این که اگر این متن توافق شود، قیمت نفت هم کاهش می یابد و به نوعی از این نظر به اقتصاد ایران آسیب وارد می شود، گفت: اقتصادانان در این عرصه بیان داشته اند که با توافق، درآمد زیادی نصیب ما نخواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به سخنان مقام معظم  رهبری در مشهد مقدس در ابتدای سال جاری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس سخنان رهبری، دو نوع نگرش درباره اقتصاد مطرح  می شود؛ یک نگرش نگاه به درون و دیگری به بیرون است. نگاه به درون «اقتصاد مقاومتی» و نگاه به بیرون تفکر حاکم بر اقتصاد ماست.

وی افزود: بر اساس  تفکر نگاه به بیرون، در اقتصاد، مرکزی به نام امریکا و اروپاست و تا زمانی که خود را در جوار آن قرار ندهیم، پیشرفت نمی کنیم.

حجت الاسلام معصومی نیا با بیان این که با برداشته شدن تحریم ها ممکن است در پاره ای موارد موفقیت هایی به دست آوریم، ادامه داد: برداشته شدن تحریم ها منوط به راستی آزمایی است؛ راستی آزمایی از سوی دولت هایی که استاد حیله و نیرنگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر انتظار داشته باشیم اقتصاد ایران تکانی بخورد، این قدم بزرگی می خواهد که مهم ترین راه، برگشت به سخنان رهبری و توجه به اقتصاد مقاومتی است. تنها راه نجات مملکت تفکر اقتصاد مقاومتی است که موضع ما را در برابر آنها تقویت می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی اعتقاد به اقتصاد مرکز و پیرامون را خلاف عقلانیت سیاسی دانست که موجب تضعیف نظام اقتصادی می گردد، گفت: نگاه به درون موجب تقویت بنیان ها و تاب آوری اقتصاد در برابر فشارهای خارجی می شود. راضی کردن کشورهایی که سال ها از انقلاب سیلی خوردند بسیار دشوار است؛ مسلماً آنها در راستی آزمایی به راحتی به مواردی استناد می کنند تا جلوی حرکت ایران اسلامی را بگیرند، بنابراین، در سیستم حاکم استکبار در جهان، راهی به جز اتکا به دورن نیست.

وی تکیه بر توان داخلی را راهکاری برای تقویت توان اقتصادی کشورها حتی کشورهای توسعه یافته غربی برشمرد و گفت: با مطالعه تاریخ اقتصاد غرب، می بینیم که اگر امروز آمریکا در دنیای اقتصاد، حرفی برای گفتن دارد، روزی تحت سلطه انگلیس بود. آمریکایی ها دیدند اگر نجنبند، استمعار انگیس همچنان بر آنها حاکم است، از این رو خودشان کالاهای انگلیسی را تحریم کردن و با تکیه بر توان داخلی و ناسیونالیسم اقتصادی، از استعمار انگلیس خارج شدند.

کارشناس امور اقتصادی افزود: آلمان، فرانسه، برزیل، آرژانتین، مالزی، چین و ژاپن و دیگر کشورهایی که امروزه در عرصه اقتصادی به شکوفایی رسیده اند، نیز این گونه عمل کردند؛ این یک اصل است که هیچ کشوری با نظر به  مرکز و پیرامون به موفقیت نمی رسد.

وی با ابراز نگرانی از به دست آمدن توافق در تضعیف شدن احتمالی اقتصاد کشور گفت: اگر با برداشته شدن تحریم ها، اقتصاد مقاومتی را رها کنیم و به دنبال تفکر مرکز و پیرامون برویم، نمی توانیم در دراز مدت مطالبات مردم را پاسخ دهیم.

حجت الاسلام معصومی نیا در پایان تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری از روزی که مذاکرات شروع شد، از اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه ای در برابر تمامی فشارهای خارجی یاد می کنند، از روی حکمت است.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha