سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 358999
۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
خبر گزاری حوزه

حوزه/ نشست علمی «غدیر از نگاه خاورشناسان» پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»در ابتدای این نشست حجت الاسلام موسوی دبیر این نشست گفت:  شرق شناسان نگاه خاصی در خصوص وقایع مرتبط با شیعه دارند و در خصوص غدیر نیز چنین بوده و در دایره المعارف های غربی منتشر شده است.

وی افزود: چند مساله وجوددارد که مطالعه بر روی آثار شرق شناسان را ضروری می کند؛ نخستین مساله مساله مرجعیت علمی غربیان در دنیا است که متاسفانه امروز در خصوص مسایل دینی و اسلامی نیز این مساله به چشم می شود.

دبیر نشست علمی غدیر از نگاه خاورشناسان گفت: امروز کرسی های علمی شیعه و اسلام شناسی در دانشگاه های غربی به دست غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان است و در کشورهای اسلامی نیز شیعه را اساتید غیر شیعه با نگاهی که برخی اوقات کاملا با شیعه زاویه دارند تدریس می کنند.

وی اظهارکرد: امروزه منابع درسی کشورهای اسلامی نیز همین تولیدات غربی و خاورشناسی ترجمه شده که باعث می شود این نگاه ضد شیعی تشدید گردید و متاسفانه هنوز این نگاه در غرب ادامه داشته و نگاه واقعی به مسایلی چون غدیر وجود ندارد.

حجت الاسلام موسوی اظهارکرد: در این رابطه باید گونه شناسی و ماخذ شناسی مناسبی در خصوص پژوهش های شرق شناسانه داشته باشیم و سپس به نقد این تفکرات پرداخته و شیوه ای فعالانه در خصوص آنها اتخاذ کنیم.

وی گفت: برای نقد دیدگاه های خاورشناسان نیز باید دقت کنیم که همه این رویکردها یکی نیست و این پژوهش ها با هم تفاوت دارند که باید در این پژوهش ها مورد نقد و نظر واقع شوند.

گفتنی است در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی و سعید طاووسی مسرور به ارایه مباحث خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha