جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مبارزات مردم یمن و فلسطین علیه سعودی ها و اسراییلی ها، الهام گرفته از جریان کربلاست، گفتند: اگر يمن عليه آن آل‌سعود جاهلي دارد مي‌جنگد با همين اسلام کربلايي است و اگر فلسطين دارد با اسرائيل مبارزه مي‌کند با همين اسلام کربلايي است، الآن ايران اگر اسلامي است و ساير کشورها اسلامي‌اند به برکت کربلاست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» این مرجع تقلید ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در محل نمازخانه بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد برگزار شد، با تسليت ايام عزاي سيد و سالار شهيدان در تحلیل نهضت  این امام همام و با بیان اینکه جريان نهضت کربلا مثل خود اسلام با دو اصل کليت و دوام همراه است، اظهار داشتند: عنصر اول در این نهضت، اين است که تولّي آن حضرت و تبرّي از دشمنان آن حضرت مثل خود اسلام با دو اصل همراه است: يکي کليّت, يکي دوام; يکي همگاني و يکي هميشگي; يعني همان‌طوري که اسلام با اين دو اصل نازل شده است که جهان‌شمول است لجميع الناس في جميع العصر است، براي همه مردم الي يوم القيامه هست تولّي و تبرّي نسبت به جريان کربلا هم اين چنين است.

معظم له ادامه دادند: در سلامي که به ما آموختند که به پيشگاه آن حضرت عرض کنيم مي‌گوييم سلام همه ما به پيشگاه شما «ما بقي الليل و النهار» تا زمان, زمان هست اين عرض ادب به پيشگاه شماست, اين از نظر زمان و از نظر افراد هم وظيفه همه ما الي يوم القيامه اين است که بگوييم «و جعلنا و اياکم من الطالبين لثاره».

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: اين عرض تسليت در ايام عاشورا دو بخش دارد: يکي درخواست اجر است بگوييم «أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسين» اما آنکه پيام جاودانه دارد اين است که «و جعلنا و اياکم من الطالبين لثاره» ثار يعني خونبها، اين شعار الي يوم القيامه هست يعني از خدا درخواست مي‌کنيم آن توفيق را به ما بدهد که خونبهاي کربلا را از قاتلان کربلا بگيريم.

معظم له با بیان اینکه جریان کربلا، رویارویی حق علیه باطل بود، اظهار داشتند: وجود مبارک سيّدالشهداء نفرمود من با يزيد بيعت نمي‌کنم فرمود: «مثلي لا يبايع مثله» سخن از تمثيل است نه تعيين, پس حق در برابر باطل خضوع نمي‌کند.

ایشان سپس با بیان اینکه چرا ما شیعیان طالب خون بهای حسین از دشمنان او هستیم، بیان داشتند: در جواب اینکه چرا ما خونبها بگيريم، براي اينکه پدر ما را شهيد کردند! ما اينها را به عنوان پدري قبول کرديم وجود مبارک پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) فرمود هر کس بالغ شد موظّف است براي خود شناسنامه بگيرد ما حاضريم شما را به عنوان فرزندي قبول کنيم بياييد بچه‌هاي ما بشويد «أنا و علي أبوا هذه الامّة» ما هم اطاعت کرديم، گفتيم فرزندان شماييم پدر ما علي‌بن‌ابي‌طالب است و مادر ما صديقه کبراست، پس پدر ما را کشتند چون پدر ما را شهيد کردند ما خونبها طلب داريم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: اصل و عنصر محوري دوم این است که چگونه جريان کربلا سامان پذيرفت؟ چگونه همه جمع شدند پسر دختر پيغمبر را شهيد کنند؟ آنها که دست‌اندرکاران دنيا بودند دينشان را به دنيا فروختند در اواخر عمر مبارک پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) نقشه مشئومي کشيدند گرچه از اول بي‌نقشه نبودند; ولي برنامه رسمي آنها بود که اگر حضرت رحلت کرد ما چه کنيم؟ لذا در جريان جيش اُسامه تخلّف کردند که مشمول آن طرد حضرت شدند. اينها اوّلين کاري که کردند آمدند اين گنجينه را به اسارت بردند، دين که مجموعه قرآن و سنّت است همه چيز را دارد; يعني سياست دارد, فرهنگ دارد, مسائل فقهي دارد, اخلاقي دارد, اجتماعي دارد و ده‌ها حکم ديگر، آمدند اين گنجينه را يکجا غارت کردند و به اسارت بردند.

معظم له با بیان اینکه در جریان کربلا بخش وسیعی از دین به اسارت گرفته شده، آزاد شد بیان داشتند: با جريان مبارزه چند ساله علي‌بن‌ابي‌طالب گوشه‌اي از اين گنجينه آزاد شد و با جريان کربلا بخش وسيعي از اين گنجينه آزاد شد، با جريان امام باقر و صادق و ساير ائمه(عليهم الصلاة و عليهم السلام) به تدريج اين گنجينه‌ها کاملاً آشکار شد.

ایشان سپس به نامه معروف امیرالمومنین به مالک اشتر اشاره کرده و بیان داشتند: وجود مبارک حضرت امير در نامه‌اي که براي مالک اشتر مي‌نويسد در آن نامه معروف فرمود مالک! شما از اوضاع سياسي مدينه بي‌خبري و من براي خلافت و امثال خلافت مبارزه نکردم و نمي‌کنم مالک! همين که حضرت رحلت کرد همه اين دسيسه‌کننده‌ها کلّ دين را به غارت بردند، گوشه‌اي از آن در سقيفه ظاهر شد، تنها خلافت را به اسارت نبردند، به غنيمت نبردند قرآن را به بند کشيدند, سنّت را به بند کشيدند, تفسير قرآن به رأي آنها بود, نقل سنّت قدغن بود، کسي که در بند است نماز و روزه دارد اما اسيرانه, مردم قرآن مي‌خواندند, نماز مي‌خواندند ولي يک قرآن اسير, يک نماز اسير لذا اينها هيچ اثري نکرده است. سقيفه گوشه‌اي از اسارت دين بود مرحوم صدرالمتألهين در رساله خود آورده است که «قتل حسين بن علي بن ابي طالب(عليه السلام) يوم السقيفه» روز سقيفه حسين‌بن‌علي شهيد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در تحلیل جریان کربلا باید از روایات خود اهل بیت کمک گرفت، اظهار داشتند: ما براي تحليل جريان کربلا هيچ راهي نداريم مگر کمک به روايات اهل بيت، آنها مي‌دانند در آن شبي که وجود مبارک سالار شهيدان با عمرسعد ملعون دو نفره نشستند گفتگو کردند چه چيزي گفتند، چون نه از حسين‌بن‌علي چيزي نقل شده که ما چه چيزي گفتيم و چه چيزي شنيديم, نه عمرسعد سند زنده‌اي به دست آنها داد، اما ائمه(عليهم السلام) کاملاً از زواياي اينها باخبر بود و بسياري نکات برجسته مقتل در تعبيرات اينهاست.

معظم له ادامه دادند: جريان مباهله را شاگردان ابي‌عبدالله(ع) در جريان کربلا زنده کردند، اين مباهله رفت که بميرد اما اينها در کربلا زنده کردند گفتند بياييد مباهله کنيد. جريان کربلا قدم به قدم احياي اين معارف بود، هم مسئله مباهله بود, هم مسئله ولايت بود, هم مسئله حاکميت بود, هم مسئله حق و باطل بود بسياري از اين مسائل.

احیای خاورمیانه و جامعه اسلامی  از اهداف قیام امام حسین علیه السلام

حضرت آیت الله جوادی آملی، احیای خاورمیانه و جامعه اسلامی را از اهداف قیام امام حسین علیه السلام دانستند و بیان داشتند: وجود مبارک سيّدالشهداء(سلام الله عليه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت در مقتل‌ها گاهي نوشته مي‌شود که حضرت حج را تبديل به عمره کرد يا حجّ افراد کرد و مانند آن, اما آنچه در روايات فقهي ماست این است که ائمه(عليهم السلام) فرمودند امام حسین از همان اول قصد عمره مفرده داشت، اما چطور اين راه را انتخاب کرده و قيام کرده و فرزندان خودش را برده، اين مي‌خواهد خاورميانه را احيا کند، آ‌ن روز هيچ راهي براي احياي خاورميانه نبود، خاورميانه آن روز مکه بود و مدينه بود و شام بود و عراق بود اين محدوده بود که خاورميانه اسلامي بود وجود مبارک سيّدالشهداء بخشي را شخصاً تشريف بردند, بخشي پيام دادند, بخشي مذاکره کردند, بخشي با سر رفتند, بخشي را با اسرا اداره کردند. اين طور نبود که حضرت بدون برنامه, بدون تصميم, لذا هر کس خواست برود گفت برويد ولي بچه‌هاي من باشند با اينکه يقين داشت اينها به اسارت مي‌روند فرمود اينها بايد باشند، اينها پيام دارند اينها بايد کوفه را اداره کنند, شام را اداره کنند برگشت شام تا مدينه را اداره کنند .

معظم له ادامه دادند: لذا وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) با آن وصف اسيرانه که از کربلا به شام آمد در دم دروازه شام به حضرت عرض کردند در اين صحنه چه کسي پيروز شد؟ فرمود ما, .. فرمود ما پيروز شديم ما رفتيم نام مبارک پيغمبر را, دين را زنده کنيم از اسارت در بياوريم و در آورديم «اذا أردت أن تعرف من غلب فاذا دخل وقت الصلاة فاذّن و اقم» اين دين اسير بود ما اين را آزاد کرديم اين زنجير را از گردن دين برداشتيم به گردن خودمان گذاشتيم دين بايد آزاد باشد اين کار را کرديم ما پيروز شديم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مبارزات مردم یمن و فلسطین علیه سعودی ها و اسراییلی ها، الهام گرفته از جریان کربلاست، اظهار داشتند: اگر يمن عليه آن آل‌سعود جاهلي دارد مي‌جنگد با همين اسلام کربلايي است و اگر فلسطين دارد با اسرائيل مبارزه مي‌کند با همين اسلام کربلايي است، الآن ايران اگر اسلامي است و ساير کشورها اسلامي‌اند به برکت کربلاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha