جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
درس اخلاق آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: اگر گروهی بتواند علیه آل سعود قیام کرده و به مردم یمن یا دیگر کشورها کمک کند؛ ولی این عمل را انجام ندهد، همانند فرموده خداوند به دو عذاب گرفتار خواهد شد؛ چراکه هم به بیراهه رفته و هم عامدا و عالما راه دین را تقویت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» معظم له امروز پس از نماز ظهر و عصر در جلسه درس اخلاق خود  که در نمازخانه مؤسسه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن واکنش به تأیید حکم اعدام شیخ نمر از سوی عربستان سعودی، قتل مومن را دارای 2 حکم دانستند و گفتند: خداوند متعال در آیه 93 سوره نساء فرمودند: وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا/ و هر کس عمدا مؤمنی را بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می گیرد و لعنتش می کند و عذابی بزرگ برایش آماده ساخته است».

شیخ نمر متعلق به جامعه اسلامی است

ایشان با اشاره به دو حکم قتل انسان مؤمن و عالم، اظهار داشتند: حکم نخست، حکمی شخصی است که قصاص است و حکم دوم برای شخصیت حقوقی اوست که متعلق به جامعه اسلامی است که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً/ کسی که از روی ظلم و ستم کشته شود، برای ولی او در خونخواهی قدرتی قرار داده ایم.»

این مرجع تقلید ابراز داشتند: بر اساس این تصمیم نابخردانه، آل سعود باید بداند که قتل این عالم برجسته دو پیامد «خلود و عذاب جاودانه» و «قیام مردمی» را برای آنان در پی خواهد داشت.

شیخ نمر متعلق به جامعه اسلامی است

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان ساختند: شیخ نمر متعلق به جامعه اسلامی است و در صورت قیام مسلمانان، آل سعود به جهنم فرستاده خواهد شد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به جریان سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه اشاره کردند و گفتند: این سخنرانی ها و اتفاقاتی که در کوفه رخ داد، سبب قیام مختار و سقوط حکومت اموی شد.

معظم له با اشاره به انواع استضعاف در قرآن کریم، تصریح کردند: خداوند متعال در این کتاب آسمانی فرموده است:«اِنَّ الَّذيـنَ تَوَفّيهُمُ الْمَلاَئِكَةُ ظالِمى اءَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنّا مُسْتَضْعَفينَ فِى الاَْرْضِ قـالُوا اَلَم تـَكـُنْ اَرْضُ اللّهِ وَاسـِعـَةً فـَتـُهـاجِرُوا فيها فَاءُولئِكَ مَاءْويهُمْ جَهَنَّمُ وَ سَاءَتْ مَصيراً/ كـسـانـى كـه فـرشتگان روح آنان را گرفتند، در حالى كه به خويشتن ظالم بودند، به آنان گـفـتـنـد: (در چـه حـالى بـوديـد؟) گـفتند: (ما در زمين مستضعف بوديم .) گفتند: (آيا زمين خدا وسيع نبود كه در آن هجرت كنيد؟!) آنان جايگاهشان دوزخ است و چه بد سرانجامى دارند».

ایشان بیان داشتند: یک گروه از مستضعفین اشخاصی هستند که اختیارا خود را زیر سلطه شرق و غرب قرار داده و تحت اوامر آنان قرار داده اند که خداوند متعال می فرماید برای آنان همانند مستکبران عذاب الیم خواهد بود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: خداوند متعال در قرآن کریم درباره این گروه می فرماید: «برای هر دو گروه این عذاب دو برابر وجود دارد، چون هر دو گروه دو گناه مرتکب شدند، مستکبران هم خود گناه کردند و هم دیگران را به گناه کشاندند و مستضعفان هم خود گناه کردند و هم باب ظلم را باز گذاشتند و گناه‌کاران را ائمه خود کردند».

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: اگر گروهی بتواند علیه آل سعود قیام کرده و به مردم یمن یا دیگر کشورها کمک کند؛ ولی این عمل را انجام ندهد، همانند فرموده خداوند به دو عذاب گرفتار خواهد شد؛ چراکه هم به بیراهه رفته و هم عامدا و عالما راه دین را تقویت نکرده است.

این مفسر قرآن کریم در پایان ضمن توصیه ای به حضار، ابراز داشتند: انشاءالله خداوند متعال تمام عزاداری ها را قبول بفرماید؛ اما باید در این راه عارفانه و عاقلانه اشک ریخت؛ چراکه عزاداری عالمانه در انسان اثر گذاشته و کشور را ایمن می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha