جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام سجاد

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم تبیین و تشریح ابعاد مهم سیاسی و فرهنگی زندگانی امام زین العابدین(ع) در دوره حساس پس از قیام عاشورا تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به فرارسیدن بیست و پنجم محرم که به روایتی سالروز شهادت امام سجاد(ع) است، اظهار داشت: هر چند درباره زندگانی امام زین العابدین (ع) به واسطه کتاب شریف و گراسنگ صحیفه سجادیه ، بیشتر بر ابعاد عرفانی و معنوی ایشان تمرکز می شود؛ اما نباید از سبک زندگی و به خصوص سیره سیاسی حضرت در زمانه حساس، پیچیده و خفقان آور پس از عاشورای حسینی غفلت کرد.

وی افزود: متاسفانه عده ای خواسته و یا ناخواسته این گونه وانمود می کنند که سیدالساجدین(ع) به دلیل بیماری و یا مسائل پیش آمده در کربلا، از مباحث سیاسی و اجتماعی روزگار خویش کاملاً فاصله گرفتند و حال آن که به هیچ وجه این طور نیست؛ بلکه شیوه حرکتی ایشان به جهت تفاوت شرایط، تا حدودی متفاوت از قیام پدر بزرگوارش امام حسین(ع) بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که بی شک نقش خطبه‌های افشاگرانه امام سجاد(ع) در کوفه و شام تا چه حدی در تداوم رسالت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش موثر و کلیدی بوده است، خاطرنشان ساخت: پس از ایجاد فضای رعب و وحشتی که به مدت کوتاهی پس از قیام حضرت اباعبدالله(ع) رُخ داد، دستگاه بنی امیه تمام تلاش خود را مصروف بر محدودیت مضاعف شیعیان در ابعاد سیاسی و اجتماعی و نیز پنهان سازی فضائل اهل بیت(ع) و به خصوص امیرالمومنین(ع) برای نسل جدید مسلمانان داشت.

وی افزود: همچنین از دیگر برنامه سیاسی امویان برای از بین بردن وحدت میان شیعیان ، توجیه به شهادت رساندن امام حسین (ع) و القاء وجود تفاوت در نحوه برخورد حکومت با امام سجاد (ع) بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: امام سجاد(ع) در برخورد با چنین سیاست های خبیثانه ای، دو هدف مهم و کلیدی «اصل تبیین و ترویج مبانی فکری و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) و شیعه علوی» و «نجات اخلاقی و مذهبی جامعه اسلامی از انحطاط و تباهی از طریق تعمیق معنویت و بصیرت و به خصوص بهره گیری از ظرفیت عظیم دعا و مناجات» را دنبال می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha