جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 362829
۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ انتفاع ‌بردن از خون در غير خوردن، و نيز فروختن آن براي انتفاع حلال جايز است. پس آن چه اكنون متعارف است كه خون را مي ‎فروشند براي استفاده مريض ‎ها....

خبرگزاری «حوزه»،  چند حکم شرعی از توضیح المسائل آیت الله العظمی صافی را با موضوعات مختلف منتشر می کند.

* سرک کشیدن به خانه های مردم

مسأله ۲۸۳۸. سركشيدن و نگاه ‌كردن به خانه مردم بي اجازۀ صاحب خانه حرام است؛ خواه از بالاي بام يا از روزنه و مانند آن باشد.

* دیوار مشترک و چگونگی استفاده از آن

مسأله ۲۸۴۱. ديواري كه مال دو نفر است، هيچ كدام آنان حق ندارد بدون إذن شريك ديگر، آن را بسازد، يا سر تير يا پايه عمارت خود را روي آن ديوار بگذارد يا به ديوار چيزي بكوبد، ولي كارهايي كه معلوم است شريك راضي است يا آن كارها تصرف شمرده نشود، مانند تكيه دادن به ديوار و لباس ‌انداختن روي آن اشكال ندارد.

* درخت میوه ای که از دیوار باغ بیرون آمده است

مسأله ۲۸۴۳. درخت ميوه اي كه شاخه آن از ديوار باغ بيرون آمده، اگر انسان نداند صاحبش راضي است، نمي تواند از ميوه آن بچيند، و اگر ميوه آن روي زمين هم ريخته باشد، نمي تواند آن را بردارد.

* محاسبه خمس برای کسی که مدتی خمس نداده است

مسأله ۲۸۴۴. كسي كه مدتي خمس نمي داده و در آن مدت، املاكي خريداري نموده، و آن املاك ترقي قيمت پيدا كرده، اگر خريد آن ‌ها براي تجارت بوده، براي اداي خمس، بايد قيمت فعلي را حساب كند، و اگر براي تجارت نبوده، چنان ‌چه معامله را به ذمه انجام داده و پولي كه به عنوان قيمت آن ملك پرداخته، خمس به آن تعلق گرفته بوده است، در اين صورت بايد خمس قيمت خريد را بپردازد، و اگر معامله را به عين آن پول واقع ساخته، در صورتي كه حاكم شرع، آن معامله را امضا كند، خمس قيمت يوم الاداء واجب است، و نيز اگر قيمت ملك را از ربح سال خريد ملك پرداخته باشد، بايد خمس قيمت فعلي را بپردازد؛ خواه معامله را به ذمه انجام داده باشد و يا به عين ربح، و همچنين است حكم اگر ملك را نسيه خريده باشد، و قيمت آن را از ربح بين سال پرداخت نموده باشد كه در اين صورت هم قيمت فعلي ملك حساب مي شود.

* فروش خون با چه عنوانی جایز است

مسأله ۲۸۴۶. انتفاع ‌بردن از خون در غير خوردن، و نيز فروختن آن براي انتفاع حلال جايز است. پس آن چه اكنون متعارف است كه خون را مي فروشند براي استفاده مريض ها و مجروحين اشكال ندارد، و لكن كسي كه مي خواهد خون خود را به ديگري بدهد، احتياط آن است كه پول را در مقابل اجازه خون ‌گرفتن از او بگيرد، و اين احتياط حتي الامكان ترك نشود، لكن اگر گرفتن خون براي صاحب آن ضرر داشته باشد، اشكال دارد، و اگر ضرر زياد باشد، جايز نيست.

* اتصال جزئي از اجزاء ميته به ظاهر بدن انسان زنده

مسأله ۲۸۴۹. اگر جزئي از اجزاء ميته به ظاهر بدن انسان زنده وصل شود، چنان ‌چه حيات در آن حلول كند، جزء بدن او محسوب است، و قبل از حلول حيات چون مضطر است در حمل آن، در حال نماز احكام ضرورت بر آن جاري است.

* حکم ازدواج با بهايي

مسأله ۲۸۵۱. ازدواج مسلم يا مسلمه با بهايي جايز نيست، و اگر عقد بين آن ‌ها واقع شود باطل است؛ چه زن باشد و چه مرد، و جدا شدن آن ‌ها واجب است، و بر مسلمانان لازم است آن‌ ها را جدا كنند، و محتاج به طلاق نيست، لكن اگر زن نمي دانسته كه مرد بهايي است يا مسأله را نمي دانسته كه نبايد به بهايي شوهر كند، بعد از جدايي از او بايد عدّه وطي به شبهه -كه عدّه طلاق است- نگهدارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، توضیح المسائل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha