سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله حائری شیرازی

حوزه/ استاد حوزه با تاکید بر این که یکی از آداب اخلاقی مناظره توجه به کلام و سخن گوینده است، اظهار داشت: طرفين مناظره همواره بايد در بحث و گفتگو به بررسي ادله و مستندات يكديگر بپردازند و هرگز نبايد اجازه دهند كه مسائل حاشيه‌اي در گفتگو و مناظره اخلال ايجاد كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آيت‌ الله محی الدین حائري شيرازي  در اولين نشست علمي «اخلاق مناظره»  که در اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي صداو سیما( رسانه) در قم  برگزار شد، به تشریح ويژگي‌هاي مناظره اخلاقي، شرايط مناظره كنندگان و نحوه اداره آن به ويژه در رسانه ملي پرداخت.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه رواج مناظره از صدر اسلام و اهميت آن، امري بسيار ظريف، حساس و سودمند می باشد، گفت: اگر مناظره به صورت صحیح صورت بگیرد، باعث رشد و شكوفايي جامعه خواهد بود.

این استادحوزه،  مناظره حضرت ابراهيم(ع) با مشركان، مناظرات امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و شاگردانشان به ويژه هشام را از جمله مناظرات مهم و  معتبر در دست‌يابي به معيارهاي مناظره اسلامي و اخلاقي براي رسانه ملي و جامعه برشمرد.

آيت‌الله حائري شيرازي توجه رسانه به موضوع و اركان مناظره را بسيار مهم و تعيين كننده دانست و با اشاره به برخي از آسيب‌هاي موجود در برگزاري مناظره‌ها گفت: يكي از اركان مهم مناظره، داور و كسي كه به نوعي مديريت مناظره را بر عهده دارد، می باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد:  مدير مناظره بايد داراي معلومات وسيع و گسترده و نسبت به طرفین مناظره مدیریت داشته باشد تا مناظره به صورت صحيح و دور از جدال و نزاع برگزار شود.

اين استاد حوزه،  در ادامه به بيان ويژگي‌، بايد و نبايدهاي اخلاقي طرفین مناظره اشاره کرد وگفت: نيرومندي در ميدان مناظره و پيروزي بر مخالف، تنها در گرو معلومات و حقانيت گوينده نيست، بلكه به آگاهي از دانش مناظره و رعايت آداب و شرايط آن نيز بستگي دارد.

آيت‌الله حائري شيرازي با بیان اینکه  یکی از آداب اخلاقی مناظره توجه به کلام و سخن گوینده است، اظهار داشت: طرفين مناظره همواره بايد در بحث و گفتگو به بررسي ادله و مستندات يكديگر بپردازند و هرگز نبايد اجازه دهند كه مسائل حاشيه‌اي در گفتگو و مناظره اخلال ايجاد كند.

عضو خبرگان رهبری، رعايت انصاف، آرامش، گشاده‌رويي، استدلال طلبي و حق محوري را از اخلاق مناظره اسلامي  عنوان کرد و با اشاره به اهميت و جايگاه رسانه ملي به عنوان معلم و مهندس اخلاقي در جامعه به توجه هر چه بيشتر بر مديريت علمي و اخلاقي مناظره‌ها در رسانه ملي تأكيد كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha