چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
بزرگداشت شیخ نمر در پاریس

حوزه/ مراسم بزرگداشت شیخ نمر باقر النمر با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی از مليت های مختلف لبنانی، مراكشی، فرانسوی، الجزائری، تونسی، ايرانی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به همّت موسسه فرهنگی الغدير و با حضور حجت الاسلام والمسلمین رمضانی رئيس اتحاديه اروپایی علما و تىولوگ هاي شيعه، مراسم بزرگداشتی برای شهيد شیخ نمر باقر النمر با حضور شخصيت های علمی و فرهنگی از مليت های مختلف لبنانی، مراكشی، فرانسوی، الجزائری، تونسی، ايرانی برگزار گرديد. اين برنامه شامل برنامه های مختلفی از جمله قرائت دعای كميل، تلاوت قرآن کریم، سخنرانی و مدیحه سرایی به زبان فرانسوی و بود.

باید بین وهابیت و اهل سنت تفاوت قائل شویم

در ابتدای این نشست، جناب آقای حميد بوشَكی، مسؤول جمعيت مراكشی ها و الجزائری های موسسه الغدير دقايقی به ايراد سخنرانی به زبان فرانسه پرداخت. وی با اشاره به نحوه شکل گيری حكومت آلِ سعود و بیان برخی از ويژگی های فكری و اندیشه ای اين رژيم افزود: نكته قابل توجه اين است كه ما بايد حتما بين وهابيت مورد حمايت آلِ سعود و عموم مسلمانان اهل سنت تفاوت قائل شويم. در اين راستا نبايد به جای توجّه به اختلاف ميان مسلمانان و وهابيت به اشتباه بحث تفاوت شيعه و سنی را مطرح كنيم. ما بايد اين سوال را از خود بپرسيم كه با توجه به وجود آياتي چون وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا  كه مورد قبول همه مذاهب اسلامی مي باشد چه گروهی و با چه انگيزه ای دائماً بر طبل تفرقه می كوبد و با صرف هزينه های هنگفت گروه های تروريستی مختلف همچون القاعدة و داعش را تربيت کرده و به جان ملل مسلمان مي اندازد. اين درحالی است كه بسیاری از انديشمندان حقيقی همچون سيدنا القائد امام خامنه ای دائماً مسلمانان را به وحدت و برادری اسلامی دعوت كرده و به اين مسئله هشدار می دهند كه نبايد در بازی اختلاف شيعه و سنی وارد شويم؛ چراكه دشمنان اسلام از اينگونه موارد بهترين بهره برداری ها را خواهند داشت. به عنوان مثال متاسفانه با افزايش تنش ميان کشورهای اسلامی و بروز حوادث تروريستی مختلف از جمله إعدام شيخ مجاهد آیت الله النمر، اتفاقات مهم خاورميانه همچون مسأله غزه و جریانات فلسطين از صدر اخبار جهان حذف و بحث اختلاف شيعه و سني در رسانه های غربی تيتر مي شود. أمت اسلام بايد اين سوال را از خود بپرسد كه چرا بايد مديريت أماكن مقدسی چون مكّه و مدينه كه برای همه مسلمانان محترم است، بدست يك خانواده سلطنتی اداره شود كه دائماً تروريسم و اختلاف را در جهان منتشر كرده و هر وقت آرامش نسبی در أمت اسلامی درحال شكل گيری است، اين خاندان نقشه جديدی برای متهم شدن مسلمانان به خشونت در دستور كار خود قرار می دهد. شيخ النمر اين درس بزرگ را به ما می دهد که نبايد همچون آلِ سعود برای رسيدن به اهداف خود از هر وسيله ای همچون قتل، فساد، تهدید، تطمیع و حتی بدعت هایی چون جهاد نكاح استفاده کرد. شهادت شيخ نمر اين درس را به ما مي دهد كه در مسير اهل بيت بايد به شكل احسن عمل كرده و شعار عدالت خواهي و حق طلبي را همواره سرلوحه كار خود قرار دهيم.

سخنرانی رئيس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ هاي شيعه

سخنران اصلی اين همايش حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ، رئيس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ هاي شيعه بودند. ايشان ضمن ابراز خرسندي از حضور در ميان شيعيان مقيم پاريس از مسئولين موسسه الغدير كه در برگزاري اين جلسه سعي و جديت نمودند، قدراني داشته و افزودند: پيامبر اسلام به عنوان معلّم بزرگ بشریت در سه جمله اهداف اصلي بعثت خود را تبيين نموده اند: «انّما بُعثت مُعلماً» ، «إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاقِ» و «انّما بُعثت رَحمةً» بر اساس اين بيانات پيامبر معلمي است كه مي­خواهد بر پایه رحمت و اخلاق، آموزه هاى انسان ساز اسلام را به بشريت معرفي كند. بدیهی است اگر مهم ترین سِمَت پيامبر اسلام، معلّمی باشد، اسلام دين معرفت و عقلانيت خواهد بود. همچنین از آنجا كه اسلام دين رحمت است، بايد در جامعه  عدالت حقيقي برپا گردد و لذا اين جز برنامه همه پيامبران الهي بوده است که بشریت را به سمت عدالت فراگیر سوق دهند « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ».

اسلام، دین صلح، آشتي و زندگی مسالمت آمیز با دیگران است

بر اساس آموزه های نبوی، اسلام دین صلح، آشتي و زندگی مسالمت آمیز با دیگران است. ما مسلمانان معتقدیم هيچ پيامبري و هيچ ديني براي ايجاد خشونت و جنگ نيامده است. طبیعی است اگر رحمت و عدالت بخواهد در جامعه منتشر گردد، نياز به مداراي فراوان با مردم است. به همین دلیل است که پيامبر اکرم بارها فرمود: « و الذي بعثني بالحق نبياً اَمرني بمداراة الناس »

بدون شک قوانین و دستورات وحیانی اسلام منطبق با عقل و فطرت است. حتی در مورد امر به معروف و نهي از منكر نيز بايد توجه داشت كه معروف آن چيزی است كه نزد عقل و فطرت شناخته شده باشد و منكر آن چيزي است كه مورد قبول عقل و فطرت نيست. به همین دلیل است که وقتي پيامبر اكرم(ص) آموزه هاي نوراني قرآن كريم را به مردم معرفّی مي نماید، بسياري با جان و دل آن را مي­ پذيرند. اما از سوي ديگر هميشه در طول تاريخ بوده اند افرادي كه از پذيرش حرف حق و قبول آن سرباز زده و به سوي كفر و ستيز با خدا پرداخته اند. اين افراد در زمان پيامبر(ص) نیز به طرق مختلف سعي در نابودي و يا انحراف آئين اسلام داشتند و در اين راستا حتي سعي در قتل پيامبر داشته و مي خواستند ريشه اسلام و مسلمانان را بخشکانند. بديهي است در چنين وضعيتي پيامبر(ص) وظيفه دارد به دفاع از اسلام و مسلمانان بپردازد. به همين دليل ما معتقدیم كه پيامبر(ص) آغازگر هيچ جنگي نبوده و غزوات آن پيامبر رحمت فقط براي دفاع از كيان اسلام و مسلمانان و مقابله با استكبار كفّار و مشركين بوده است و اگر جنگ ابتدائی هم از سوی پیامبر(ص) در تاریخ نقل شده است بدون شک نسبت به گروهی بوده که توطئه قطعی جهت مقابله با اسلام را داشته اند و درصدد محو اسلام و قرآن بوده اند.

متأسفانه امروزه با تبلغات ، وضعيتي را به وجود آورده اند كه به راحتي نمي توان از موضوعاتی چون جهاد استفاده كرد. اين در حالي است كه اگر به آیات قرآن مجید همچون آیات 39 و 40 سوره مباركه حج مراجعه کنیم خواهیم دید که علت وجوب جهاد، وقوع ظلم و ستم از سوي مخالفين و دشمنان اسلام و انسانیت بوده است. 

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (39) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (40) به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چراكه مورد ظلم قرار گرفته‏اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست. همان كسانی كه بناحق از خانه‏هايشان بيرون رانده شدند. [آنها گناهى نداشتند] جز اينكه مى‏گفتند: « پروردگار ما خداست» و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمى‏كرد، صومعه‏ها و كليساها و كنيسه‏ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى‏شود، سخت ويران مى‏شد، و قطعاً خدا به كسى كه [دين‏] او را يارى مى‏كند، يارى مى‏دهد، چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ناپذير است.

به همین دلیل بنا به نقل مورّخاني چون ابن هشام، ابن اثير و طبری ميانگين كشته شدگان جنگ ها در بيش از ٨٠ جنگ و غزوه زمان نبوّت پيامبر(ص) از هر دو طرف به ٢٠٠٠ نفر نمي­رسد. همچنین در جريان فتح مكه برخي از مسلمانان شعار مي­دادند كه امروز روز انتقام است، امّا پيامبر(ص) ضمن برخورد با این افراد مي­فرمود: اليوم يومُ المرحمة؛ امروز روز رحمت اسلامي است  و همه خطاکاران بخشيده مي­شوند. علاوه بر این اگرچه در ميان پيامبران الهی نبیّ مکرم اسلام(ص) بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند تا حتی که خودشان فرمودند: «ما أوذي نبي بمثل ما أوذيت؛ هیچ پیامبری همچون من اذیت نشد» اما وقتي به ايشان گفته مي­شود که مردم را نفرين كنيد، دست به دعا برداشته و مي­فرمود: اللهم اهد قومي فانّهم لايعلمون. 

امّا در قرن بیستم و در عصر مدرنیته، وقتی به آمار كشته شدگان جنگها نگاه می کنیم می بینیم که این آمار به بیش از صد ميليون نفر مي­رسد. چرا اینها از حق حیات که ابتدایی ترین حق هر انسانی است نباید برخوردار باشند. مگر اينها بشر و انسان نبودند؟ چرا برخي در گوشه و كنار جهان اختلاف و تفرقه را تشديد می کنند و رعب و وحشت را در جامعه بشری به وجود می آورند؟ چه كسي اين اسلحه هاي مدرن را به گروه هاي تروريستي مي­رساند؟ و سوال مهم اينكه بيشترين قربانيان حملات تروريستي در سال های اخیر از میان چه ملّت هایی بوده اند؟ متاسفانه اگرچه دائماً مسلمانان به عنوان چهره هایی خشن و خشونت طلب معرّفی می شوند در عین حال این ملّت های مسلمان هستند که بیشترین آمار تلفات و قربانیان حملات تروریسی در دارند.

به راستی چه كساني و با چه اهدافی مسلمانان را اين چنين به جان یکدیگر انداخته اند که با شعار مقدّس الله اكبر در يك روز سر از بدن هزار و هفتصد جدا می کنند. چرا برخي سعي مي­كنند چهره اسلامي را كه مهمترين شاخصه هاي آن عقلانيت، عدالت، رحمت، صلح و معنويت است، مخدوش نمايند؟

رعب و وحشت همه جا ممنوع است؛ چه آمریکا، چه فرانسه چه یمن

 ما معتقديم هرجا رعب و وحشت است، ممنوع و محكوم است. چه آمريکا، چه فرانسه، چه يمن، چه بيروت، چه عراق و چه سوريه و چه هرکجای عالم باشد. علماي بزرگ اسلام معتقدند كه توليد سلاح هاي كشتار جمعي ممنوع و حرام شرعي است. اما به راستي امروزه چه كشورهایی بيشترين كلاهك هسته اي را دارند و تهديد اصلي محسوب مي­شوند.

متاسفانه امروزه برخي که به بهانه آزادی بیان به مقدّسات اهانت می کنند از سوی مجامع جهانی مستحق دریافت جايزه ساخاروف می شوند، اما وقتي شيخ نمر كه به دنبال حقوق مردم و آزادی واقعي انسان ها بود، مجرم و مستحق اعدام دانسته مي­شود و حكم او را بدون توجه به خواسته هاي علماي اسلام اجرا می­گردد، صدايي از اين افراد به گوش نمي­رسد. واقعا شيخ نمر به چه جرمي شهيد شد. «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَ»

به راستی چه كسي بايد پاسخ­گو باشد؟ آيا او غير از مطالبه حق مردم و امر به معروف و نهي از منكر كاري انجام داد. 

اگر جامعه امروز بشري بخواهد نجات پيدا كند، بايد به جوهر و گوهر اديان الهي متمسک شود. جوهر دين همان معنويت، اعتدال و عقلانيت است.

اعتقاد ما اينست كه همه مسلمانان امت اسلامي هستند و رمز بقاي اين امت، وحدت کلمه، انسجام و همدلي است. این را به صراحت بگویم وحدت ميان مسلمين جز اعتقادات ماست و نه جز تاكتيك ها.

گرچه شيخ مظلوم و مجاهد شیخ النمر شهيد شد، ولي نداي حق طلبانه او در همه جاي عالم پیچیده است. خداوند او را با اوليائش محشور كند و ما را به وظایفمان آشنا گرداند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha