سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
 دکتر نور احمد سفیر افغانستان در ایران

حوزه/ سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ضمن تشکر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: کشور دوست و برادرمان ایران، به خوبی رسم مهمانوازی و برادری را به جا آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر نور احمد، در سومین همایش بررسی مسائل فرهنگی اجتماعی پناهندگان، در مجتمع یاوران مهدی (عج)قم، در جمع طلاب و فضلای افغانستان، با اشاره به موفقیت و پیروزی جمهوری اسلامی ایران در تأمین و تثبیت حقوق ایران در عرصه بین المللی اظهار داشت: همان گونه که ایران در این مذاکرات نفس گیر در مقابل بزرگترین قدرت های جهان به پیروزی دست یافتند امید است بتوان در مقابل گروه های تکفیری و داعش هم با همکاری با سایر کشورهای منطقه به پیروزی رسید.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اینکه روابط دو کشور روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است، افزود: دستور مقام معظم رهبری در خصوص تحصیل همه فررندان اتباع افغان در جمهوری اسلامی ایران نشان از دلسوزی و دور اندیشی ایشان دارد.

نور احمد با بیانا اینکه  فرصت های آموزشی و تحصیلی که در ایران برای افغانستان ایجاد شده، سرمایه ای عظیم است ، گفت : مهاجرت هایی که در دو نوبت شاهد بازگشت به کشور افغانستان بودیم در خلال 13 سال اخیر حدود 8 میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته اند و این نشان از امکان و شوق مهاجران برای بازگشت به کشور خود است.

وی با بیان اینکه در جاهایی از دنیا بدنبال تشویق و کشتن جوانان افغانستانی هستند، گفت: در کمیسیون عالی مهاجران 13 وزارت خانه و 7 ارگان مستقل در آن عضویت دارند یک شواری مستقل برای پی گیری امور مهاجران تشکیل شده است.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه اگر مردم مهاجر افغان از ترور و افراطی گری قانع شود تمایل به بازگشت به کشور خود دارد، تصریح کرد: تا زمان بازگشت قطعی مهاجران به افغانستان خواهشمندیم که برادران افغان را تحمل کنند.

نور احمد با بیان اینکه در مقابل افغانی ها نباید در مقابل تروریست ها کوتاه بیایند، گفت: امید است که مشکل تروریست در افغانستان حل شود و امید است که گروه های افراطی دست از پرورش تروریست در کشور افغانستان برداردند.

وی با اشاره به مشکلات اساسی افغانستان گفت: افراطی گری و تروریست، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان از عمده ترین مشکلات کشور افغانستان است.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با بیان اینکه مشکل تولید مواد مخدر در افغانستان به اشغال این کشور بر میگردد، تصریح کرد: اگر دنیا میخواهد که از مشکل قاجاق مواد مخدر، افراطی گری و قاچاق انسان رهایی یابد باید در جهت توانمندی کشور افغانستن تلاش کند.

نور احمد با اشاره به مشکلات فرهنگی در دنیای امروز گفت: اسلام دین تسامح و همزیستی با دیگر ملت ها است و دین تعامل بوده و با انزوا و گوشه گیری ارتباطی ندارد چرا که نه تنها برای پیروان خود بلکه برای سایر ادیان نیز اهمیت قائل است.

وی با بیان اینکه تعدد و تکثر در دنیا هم ضرورت و هم نعمت الهی است، تصریح کرد: زیبایی دنیا در تعدد و تکثر است و آنچه در دنیا رخ میدهد نه به فرهنگ افغانستان و نه به مردم آن ربطی دارد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران خاطر نشان کرد: مسائل و مشکلات موجود در دنیای امروز به افغانستان و مسلمانان ارتباطی ندارد و بهترین فرصت این است که دنیا با واقعیت اسلام آشنا شود با درک واقعیت های اسلام به آن ایمان آورد.

نور احمد با اشاره به نقش دانشمندان و فرهیختگان در گسترش دین مبین اسلام  و مبارزه با افراطی گری گفت: جوانان و نوجوانان این مرز و بوم چشم امید و الگوی حرکت و منش خود را دانشمندان این سرزمین قرارمی دهند و اگر به خوبی بتوانیم نقش آفرینی کنیم بدون تردید کشوری آباد، پیشرفته و مقاوم خواهیم داشت.

 اتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha