دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امر به معروف

حوزه/ همه در قبال امر به معروف مسئول هستند مخصوصاً متولیان فرهنگ سازی مثل اساتید و روحانیون که باید روش ها، جایگاه و سطوح این واجب الهی و نیز معروف ها و منکرها را در جامعه اسلامی تبیین نمایند.

حجت الاسلام محمد فلاح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گناباد با تاکید بر نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی، یکی از شاخصه های مهم این سبک را امر به معروف و نهی از منکر خواند و اظهارداشت:  طبق آیات و روایات توجه به امر معروف از ضروریات امروز جامعه است.

وی ادامه داد:  طبق آیات قرآن باید پیش از انجام  امر به معروف و نهی از منکر  دعوت به خیر شود یعنی ابتدا معروف ها و منکرها تبیین گردد.

حجت الاسلام فلاح با بیان این که مراتب امر به معروف و نهی از منکر در شرایط مختلف متفاوت می شود با ذکر مثالی بیان داشت :  مثلاً اگر هدف تربیت و اصلاح طرف است باید احتمال تاثیرگذاری داده شود . دوستانه و به جا و به اندازه باشد اما گاهی هدف حفظ اجتماع از منکر است مثلا شخصی است که می دانیم اصلاح پذیر نیست و با کارش جامعه را به فساد می کشاند در اینجا حکومت از طریق قانون و قوه قهریه دست به کار می شود . این دسته بندی روایات را که می گویند تذکر زبانی و بعد عملی ، ناظر به این شرایط است.

وی افزود :  هر مسلمانی همانطور که نمازش واجب می شود ، در شرایطی امر به معروف و نهی از منکر هم واجبش می شود و موظف به حفظ انسان های پیرامون خود و ایجاد تغییر رفتار در آنهاست . اما در شرایطی که بحث اجتماعی می شود و جامعه را دچار آسیب می کند طبیعتاً متولیان امنیت باید دست به کار و اقدام عملی شوند.

این استاد حوزه گناباد گفت : مشکل اینجاست که ما به تکلیف و وظیفه خودمان عمل نکرده ایم و توقع انجام وظیفه آنها را داریم. برخوردهای قهری و سلبی نتیجه رها کردن امر به معروف توسط آحاد مردم است وقتی بسیاری بی خیال باشند و معدودی اهل تذکر،  تذکرها عجیب به نظر می رسد ،در نتیجه متخلف به خود حق می دهد برخورد کند و یا با بی ادبی جواب دهد..

وی در بخش دیگری از سخنانی خود اظهار داشت : همه کار در همین جمله حضرت آقا خلاصه می شود "جامعه امن و سالم جامعه ای است که همه در آن نقش خود را انجام دهند " وقتی یک نفر به کسی تذکر دهد فرق دارد با اینکه صدها نفر تذکر دهند. اینجاست که آن شخص می فهمد حتما اشکال دارد و باید رفع کند . شاید به یک نفر "دلم می خواهد" بگوید اما به همه که نمی تواند اینطور جواب دهد.

حجت الاسلام فلاح در پایان با اشاره به نقش روحانیت در امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد : همه در قبال امر به معروف  مسئول هستند مخصوصاً متولیان فرهنگ ساز مثل اساتید و روحانیون که باید روش ها، جایگاه و سطوح این واجب الهی و نیز معروف ها و منکرها را در جامعه اسلامی تبیین نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha