شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که جامعه از اخلاق نبوی فاصله گرفته، گفت: طلاب و روحانیون باید با تمسک به اخلاق نبوی، مردم را در مسیر دستیابی به سعادت و کمال قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله احمد بهشتی، امروز در همایش فلسفه اخلاق در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران به آیه 4 سوره قلم" إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ" اشاره کرد و درباره معجزه بودن اخلاق پیامبر(ص) ، گفت: علی(ع) می فرماید "من زیر پرچم اخلاق پیامبر بزرگ شدم و هر روز نکته اخلاقی برای من روشن می شد"، بنابراین اخلاق نبی مکرم اسلام(ص)، بعد از قرآن، معجزه دوم حضرت است و هزاران معجزه دیگر رسول الله(ص) جزء دسته سوم معجزات قرار می گیرند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که تمام اوصاف و صفات الهی در پیامبر(ص) جمع است به جز ذات الهی که نه دادنی و نه گرفتنی است، ابراز داشت: پیامبر(ص) آینه تمام نمای دات اقدس الهی است.

وی در ادامه با اشاره به این که علامه طباطبایی(ره)، اخلاق را به "اخلاق دنیوی"، "اخروی" و "اخلاقی" تقسیم بندی کرده اند، افزود: بخش اول مربوط به اهل دنیا و کسب و کار دنیوی است، دومین بخش اخلاق از نظر علامه(ره) برای رسیدن به بهشت و نجات از جهنم است و نوع نیز به اخلاق محبت محور اختصاص دارد. آنچنان که انسان نه برای دنیا و آخرت، بلکه برای رضایت خداوند متعال اخلاق را رعایت کند.

 وی با بیان این که علامه (ره) معتقدند که انبیای قبل از نبی مکرم اسلام(ص)، به تبلیغ اخلاق اخروی پرداخته اند، اما حضرت رسول(ص) اخلاق الهی را ترویج دادند، ابراز داشت: اخلاق اخروی انسان را از جهنم دور کرده و به بهشت می رساند، اما اخلاق الهی او را به جنت رضوان نایل می کند.

آیت الله بهشتی با بیان این که جامعه از اخلاق نبوی فاصله گرفته، بر لزوم ترویج اخلاق اسلامی در جامعه تاکید کرد و گفت: طلاب و روحانیون با تمسک به اخلاق نبوی، به تبیین و تبلیغ آموزه های دینی و معارف اهل بیت(ع) در جامعه همت گمارند و مردم را در مسیر دستیابی به سعادت و کمال قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha