جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ همایش ملی فلسفه اخلاق

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی توجه به فلسفه اخلاق و تکیه بر کرسی اخلاق را ضروری دانستند و بیان کردند: مسئله اخلاق دارای صبغه فقهی و فلسفی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش ملی فلسفه اخلاق که عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشتند: مسئله اخلاق  دارای صبغه فقهی و  فلسفی است.

ایشان وجوب اعمال و حرمت آنها را رویکرد فقهی اخلاق برشمردند و گفتند: این که عدل خوب است و ظلم بد است، در منابع فقهی به آن پرداخته شده است، اما این که عدل چیست؟ ظلم چیست؟ چگونه می توان به عدالت رسید؟ از فقه بر نمی آید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اخلاق تنها موعظه نیست و این که انسان، آدم خوبی باشد به معنی اخلاق نیست، افزودند: اخلاق به این معنی است که انسان خلقت نماید و مظهر خالق باشد و به اذن الهی بدن خود را بسازیم. این که در قیامت برخی با روی سیاه و برخی با روی سپید محشور می شوند، انسان باید بتواند با اخلاق چهره روشن برای خود بسازد.

ایشان نظم اجتماعی و تمدن بشری را در عین ضرورت، مسئله ای حاشیه ای نسبت به قیامت عنوان کردند و گفتند: انسان می تواند اماره بالحسن داشته باشد یا اماره بالسوء؛ اگر انسان نفس خود را کنترل نکند، نفس است که کنترل او را به دست می گیردو در این شرایط به نفس اماره بالسوء تبدیل می شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که اخلاق یعنی روح و ریحان شدن، فرشته شدن، هزیم جهنم نشدن است، بیان داشتند: فرشته هایی که بالشان فرش علما است، خطاب به طلاب می گویند که پر درآورید، پرواز کنید، مانند ما پرواز نمایید.

ایشان درباره جایگاه پیامبر(ص) و متخلق بودن ایشان به اخلاق گفتند: قرآن بیان داشت که عظمت به خلق عظیم است، نه به پول، جایگاه، ثروت و...، اصل خلق عظیم برای پیامبر است و شاگردان مکتب آن نیز از آن بهره مند می گردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان توجه به فلسفه اخلاق و تکیه بر کرسی اخلاق را ضروری و از برگزاری چنین همایشی تقدیر نمودند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha