جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب استفتائات آیت الله العظمی عبدالکریم حائری(ره)

حوزه/ کتاب «استفتائات» از محضر مرجع عالیقدر و مؤسس حوزۀ علمیه قم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری به کوشش حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی به پژوهشگران حوزوی معرفی می گردد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب مذکور مطابق با دو نسخۀ خطی شناسایی شده تدوین یافته است:

1- نسخه خطی به شماره 21/191 که دارای 224 صفحه می باشد و در کتابخانه مدرسه آیت الله گلپایگانی (ره) نگهداری می شود.

2- نسخه خطی به شماره 540 کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) که دارای 324 صفحه بوده و کتاب «استفتائات» بر اساس نسخۀ دوم نگاشته شده است.

برخی از موضوعات فقهی کتاب عبارتند از: «کتاب الاجتهاد والتقلید»، «کتاب الطهارۀ»، «کتاب الصلوۀ»، «کتاب الصوم»، «کتاب الزکوۀ»، «کتاب الخمس»، «کتاب الحج»، «کتاب الوقف و التحبیس»، «کتاب الوصیۀ»، «کتاب المفلس»، «کتاب اللقطۀ»، «کتاب المیراث» و.. .

گرچه شاید امروز کسی، مقلد مرحوم حاج شیخ نباشد ولی چاپ و نشر این کتاب از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است؛ زیرا گذشته از آن که ادبیات آن زمان را مشخص می کند، فرهنگ دینی بیش از 90 سال را نیز تبیین می نماید؛ علاوه بر آن که در این مجموعه استفتائاتی یافت می شود که هنوز بی نظیر است. برخی از پاسخ هایی که در این کتاب آمده، خود می تواند یک رسالۀ اعتقادی به شمار آید.

کتاب یاد شده استفتائات 21 موضوع فقهی را دربرمی گیرد و 4 موضوع را نیز در قسمت «متفرقه» ارائه می دهد.

در قسمتی از کتاب می خوانیم:

سؤال: شخص صغیردار مرده بدون وصیت، ورثه کبار- به اذن عدول یا وثوق مؤمنین و یا به اذن عالمی که در امور حسبیه از قِبَل مجتهد مأذون است- از ترَکه که با صغیر مشترک است خرج کنند به خیال این که در وقت قسمت حق صغیر را از میان بدهند، جایز است؟ و در صورت ندادن در وقت قسمت به إذن بأسی دارد؟.

پاسخ: بسمه تعالی، تصرف در مال صغیر به نحوی که ذکر شده جایز نیست، با إذن اشخاص مزبورین، مگر این که مصلحت صغیر در آن باشد، و علی کلّ حال بر إذن دهنده ضمانی نیست، مگر آن که اثبات یَد بر مال کرده باشد بدون مصلحت، والله العالم.

کتاب «استفتائات» از محضر مرجع عالیقدر و مؤسس حوزۀ علمیه قم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری به کوشش حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در 544 صفحه از سوی انتشارات زائر منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، انتشارات زائر مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha