چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کتاب بررسی و تحلیل روایات مکارم الاخلاق

حوزه/ کتاب «بررسی و تحلیل روایات مکارم الاخلاق» تألیف حمزه عبدی و عباس پسندیده، توسط انتشارات دارالحدیث به بازار نشر آمد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»اخلاق، از ارکان مهم و اساسی معارف اسلامی است که بخش مهمی از آموزه های دینی را به خود اختصاص داده است.

از منظر رتبه بندی، همه آنچه در معارف اخلاقی آمده یکسان نیست؛ بخشی از آموزه های اخلاقی از اهمیت بیشتری برخوردار است که با تعبیر «مکارم اخلاق» شناخته می شوند. در معارف اسلامی، مکارم اخلاق یک اصطلاح است که مجموعه ای از مفاهیم اخلاقی را در برمی گیرد.

در مقدمه کتاب این گونه آمده:

«اعتقاد بر این است که کلام قرآن و اهل بیت علیهم السلام در حوزه اخلاقیات اگر چه عمدتاً به حوزه های کاربردی پرداخته اند، اما با تلاش می توان ساختار وحیانی – عقلانی آنها را کشف نمود. بدون شک، این حلقه مفقوده، همان حلقه ای است که بین روایات و اخلاق وجود دارد و اگر این تلاش توسط محققان صورت گیرد، اوّلین جرقه های اخلاق اسلامی ناب مبتنی بر ساختار  وحیانی – عقلانی اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است».

کتاب مذکور در سه بخش کلی، همراه با فصل های مجزا در این باره تبیین و تشریح گردیده است:

بخش اوّل: مهم ترین کتاب های مکارم الاخلاق در قرن های نخست هجری؛

بخش دوّم: بررسی و ارزش گذاری گونه های روایات مکارم الاخلاق؛

بخش سوم: تحلیل صفات روایات مکارم الاخلاق: «روایات مکارم اخلاق انبیاء» و «روایات مکارم اخلاق عام». 

کتاب «بررسی و تحلیل روایات مکارم الاخلاق» با شمارگان ۵۰۰، قیمت ۱۰۰۰۰، تألیف حمزه عبدی و عباس پسندیده، توسط انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده است.

منبع: پایگاه حدیث نت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha