سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 372567
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
تفسیر همگام با وحی

حوزه/ پنجمین جلد تفسیر «همگام با وحی» در ۶۳۹ صفحه و در قطع رقعی از سوی موسسه تمهید در قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی موسسه تمهید، محمد سلطانی، مدیر گروه تفسیر تنزیلی موسسه تمهید گفت: این مجلد شامل سوره‌های یونس، هود، یوسف و حجر است که سه سوره اول در ترتیب مصحف کنونی به همین شکل چینش و به صورت ترتیب نزول است.
وی اظهار کرد: مولف در مجموعه این تفسیر و در این جلد به نکاتی دست یافته  است که در تفاسیر نوشته شده به ترتیب چینش کنونی مصحف دیده نمی شود و از لحاظ نگارش نیز نوآوری خاصی در این مجموعه وجود دارد که در تفاسیر شیعه سابقه ندارد.
سلطانی با بیان اینکه انسجام سوره ها و تفسیر آن بر اساس غرض سوره صورت گرفته است تاکید کرد: ابتدا آیه یا دسته ای از آیات آورده و تفسیر، رفع شبهه و ابهام شده و مراد آیه نیز برای هر آیه و یا مجموعه آیات ذکر شده است و نکات فراتفسیری و تطبیقی نیز از سوی این مفسر بیان می شود.
وی افزود: در سوره مبارکه حجر، مولف و مفسر به برداشتی از آیه 94 دست یافته است که منحصر به فرد است و ایشان در ذیل این آیه تاکید می کند که پیامبر از ابتدای نزول سوره ها دعوت علنی داشته اند اگرچه عده و عده ای برای تشکیل گروه اجتماعی و تشکل دینی در مقابل مشرکین نداشته اند یعنی خفای حضرت مطرح نیست بلکه خفای مومنان وجود دارد و این برداشت بر خلاف برداشت مفسران دیگر و تاریخی است که بیان شده است زیرا بیشتر مفسران «انذر عشیرتک الاقربین» را آغاز دعوت علنی می دانند.
سلطانی تصریح کرد: استاد یوسف غروی در کتاب خود مفصلا این مسئله را مطرح کرده و گفته است که روایات تاریخی و گزارشات با ترتیب نزول سازگاری ندارند که آقای بهجت پور نیز برای تایید و قدردانی از ایشان مطالب وی را در این جلد ذکر کرده است.
وی تاکید کرد: هدف از تفسیر همگام با وحی تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مهندسی فرهنگی کشور است که حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور سال هاست بر روی بحث مهندسی فرهنگی اسلام کار کرده و تالیفاتی دارند و این تفسیر نیز مقدمه ای برای این هدف اصلی است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha