پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید مناظر حسین نقوی از روحانیون هندی

حوزه / حجت الاسلام سید مناظر حسین نقوی گفت: در سال های گذشته حتی روزنامه های مسلمانان از نوشتن کلمه "شهادت" برای حضرت زهرا(س)خودداری می کردند، اما این سد شکسته شد و در حال حاضر تمام روزنامه های هند اعم از شیعه و سنی و هندو در انتشار کلمه شهادت برای حضرت زهرا(س) و همچنین انتشار زندگی نامه آن حضرت، از همدیگر سبقت می گیرند.

حجت الاسلام سید مناظر حسین نقوی از روحانیون هندی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، از حال و هوای ایام فاطمیه در کشور هندوستان گفت و خاطر نشان کرد: سال به سال بر رونق عزای فاطمی در هندوستان افزوده می شود.

رونق عزای فاطمی در سالهای اخیر در هندوستان

وی با بیان اینکه در گذشته مراسم عزاداری شهادت حضرت زهراء به مجالس زنانه آن هم به صورت پراکنده اختصاص داشت گفت: بعد از آنکه مراجع معظم تقلید وارد میدان شدند، برپایی دهه فاطمیه نیز به تدریج در هند شکل گرفت و به عنوان نمونه تشکل دینی "الجواد فاندیشن" که از سوی تعدادی از طلاب و فضلای هندی اداره می شود، از سال ٢٠٠٦ میلادی فعالیت های خود را در زمینه ترویج و احیاء عزای فاطمی آغاز کرد و در ابتدا کارها با مشکلات زیادی مواجه بود اما بحمدلله امروز شرایط و رونق ویژه ای بر این امر حاکم شده است.

حجت الاسلام نقوی یادآور شد: بعد از دو تا سه سال برگزاری جلسات عزاداری، به تدریج این فرهنگ گسترش پیدا کرد و امروز شاهد مجالس فراوانی در دهه فاطمیه، در نقاط مختلف هند هستیم.

ماجرای مقاومت روزنامه های هند برای درج " شهادت" برای حضرت زهراء

وی افزود: در سالهای اولیه فعالیتمان، حتی روزنامه های مسلمانان از نوشتن کلمه "شهادت" برای بی بی دو عالم حضرت زهراء خودداری می کردند اما با تلاش ها و پیگیری هایی که از سوی طلاب هندی صورت گرفت، این سد شکسته شد و در حال حاضر تمام روزنامه های هند اعم از شیعه و سنی و حتی هندو در انتشار کلمه شهادت برای حضرت زهراء و همچنین انتشار زندگی نامه آن حضرت از همدیگر سبقت می گیرند.

این روحانی و مبلغ هندی گفت: به همت و پیگیری طلاب و فضلای هندی، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت زهرا(س) در گوشه و کنار هند برگزار می شود و در حال حاضر، تنها از سوی تشکل "الجواد فاندیشن"، در هشتاد مکان مختلف هندوستان عزای فاطمیه برگزار می شود و برای تمام این مجالس، روحانی اعزام می شود .

برگزاری سمینارهای فاطمی با حضور مقامات و شخصیت ها

دبیر تشکل "الجواد فاندیشن" ادامه داد: در کنار عزاداری فاطمیه، سمینارهای بین المللی درباره سیره حضرت زهرا(س)  نیز برگزار کرده ایم که با استقبال مخاطبان همراه شده است. یعنی از سال ٢٠٠٨ اقدام به  برگزاری سمینارها نموده ایم که در هر سال این سمینارها در مرکز ایالت های هندوستان برگزار می شود تا مردم آن ایالت از سیره پاک فاطمی مطلع شوند. همچنین در این سمینارها مقامات بالای سیاسی و فرهنگی و علمی هند شرکت می نمایند. در یکی از سمینارها، دختر امام راحل نیز به  عنوان مهمان ویژه حضور داشتند. و در تمام سمینارها از وزراء هند و معاونین رئیس جمهور و سر وزیر آن ایالت شرکت می نمایند و از زبان خود فضائل و مناقب بی بی دو عالم را بیان می کنند و یادداشت هایی نیز در دفتر ویژه سمینار می نویسند که یادداشت شخصیت ها به  زودی منتشر خواهد شد و برای نگهداری در تمام کتابخانه های دانشگاهی و مراکز علمی و سیاسی ارسال خواهد شد.

جنبش خطبه خوانی حضرت زهراء در هند

وی به شکل گیری جنبش خطبه خوانی حضرت زهرا(س) در هند اشاره و تصریح کرد: از سال ٢٠١٥ این جنبش آغاز شده است که در یکی از شبکه های معروف جهانی به  نام (( Zee Salam )) خطبه  خوانی حضرت زهراء  (ع) و بیان فضائل آن حضرت از سوی دانشمندان شیعه و سنی شروع شده است که امیدواریم این جنبش، توسعه بیشتری در سال جاری و سالهای بعد به خود بگیرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha