جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نرم افزار قرآنی مشکات

حوزه/ نرم افزار قرآنی مشکات با ارائه ۵۰۲ عنوان كتاب در حدود ۶۰۰ جلد از منابع مهم فارسی و عربی علوم قرآنی امکانات ارزشمند تحقیقی و پژوهشی را در اختیار قرآن پژوهان قرار داده است.

مدیر گروه قرآن مرکز نور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: نرم افزار قرآنی مشکات با صرف هزینه های پژوهشی و تحقیقاتی اقدام به ارائه جامع ترین فیش های پژوهشی پیرامون قرآن کریم  نموده است.

حجت الاسلام  عزت الله مرتضایی به محتوای این نرم افزار قرآنی اشاره کردو افزود: « استخراج شرح حال تفسیری ۳۱۶۷ تن از مفسران در قالب ۳۵ نمایه از ۲۷ منبع»، « ارائه بيش از ۳۰۰۰۰ چکیده درباره شرح حال مفسران» و « ارائه فرهنگ‌ نامه لغوی و قرآنی» از جمله محتوای علمی این نرم افزار می باشد.

وی با اشاره به این که تاکنون نرم افزارهای متعددی در زمینه های قرآنی تهیه و تولید شده اند، اظهار داشت: این مرکز در راستای تأمین نیاز جامعه قرآن پژوه و در قالب کتابخانه ای قرآنی اقدام به تولید این نرم افزار کرده است.

حجت الاسلام مرتضایی درباره انگیزه های تولید این نرم افزار در مقایسه با دیگر برنامه های مشابه موجود در بازار گفت: با این که در زمینه های گوناگون تفسیر، ترجمه، ترتیل، قرائت، تجوید و ... نرم افزارهای مشابهی حتی با همین نام تولید شده اند، اما آنها، نرم افزارهایی کاربردی که نیازهای اصلی این حوزه را تأمین کنند، محسوب نمی شوند.

وی از نرم افزار «مشکات الانوار» به عنوان نرم افزاری مهم در زمینه کتابخانه علوم قرآنی یاد کرد و بیان داشت: فعالیت گردآوری اطلاعات این برنامه از سال 82 با مطالعه بیش از 500 عنوان از کتاب های علوم قرآنی که افزون بر 600 مجلد بوده اند، از سوی کارشناسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آغاز شد.

 وی با بیان این که تعداد زیادی از منابع تولیدی این برنامه کامپیوتری به زبان فارسی و تعدادی نیز به زبان عربی اند، افزود: صاحب نظران این مرکز تنها به منابع شیعی اکتفا نکرده اند و در تکمیل اطلاعات این نرم افزار قرآنی، کتاب های اهل سنت را نیز مورد مطالعه و بهره گیری قرار داده اند. منابع علوم قرآنی کلاسیکی که اکنون نیز در داخل و خارج از کشور در شمار منابع درسی، در کلاس ها تدریس می شوند، از دیگر مآخذ تدوین این نرم افزارند.

 علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی مرکز نور ( نورسافت ) مراجعه کنند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha